03 July 2010

Masak-masak bersama Al-dzulfiqar..

Assalamualaikum warahmatullah...
salam bertemu kembali kepada pembaca2 yang masih setia mengikuti coretan-coretan tanpa makna saya ini. telah agak lama saya di rundung kesibukan hingga tidak sempat mengemaskini blog ini. insyaAllah,sempena cuti pada hari isnin ini kerana ada mogok (=_=")...saya cuba mencoretkan sesuatu buat anda semua...

hehe..sebenarnya hari ini saya ingin berkongsi mengenai resepi masakan..(^^) sepanjang 3 minggu yang berlalu, saya sibuk menjelajahi laman-laman blog dan site-site di internet untuk mencari resepi terbaik dan termudah untuk menghasilkan makanan tradisi melayu,iaitu rendang..

terima kasih saya ucapkan kepada semua yang rajin berkongsi resepi di laman masing-masing, termasuklah salah seorang follower saya iaitu Cik Raihanna. Akhirnya, setelah saya meneliti satu demi satu resepi yang ada, terciptalah "Rendang Ayam Cinta Dalam Hati" yang merupakan hybrid dari 5 resepi yang saya gabungkan menjadi satu..

Hehe....pasti sahabat-sahabat tertanya-tanya mengapa agaknya nama rendang ni pelik sekali...;P sebenarnya,ada sedikit simbolik di sebalik nama ni...saya letak hati kerana bagi saya, ketika kita memasak, kita perlu memberikan sepenuh hati kita, sepenuh kasih sayang kita untuk menghasilkan makanan yang terbaik...mengenai Cinta tu pula,sebenarnya saya bagi nama tu secara tidak sengaja...seperti yang saya katakan, rendang ini menggunakan resepi hybrid...jadi,ketika mula-mula saya rasa rendang ni sebelum dia menjadi kering, saya dapat merasa berbagai-bagai rasa, lebih kurang 5-6 jenis rasa yang berbeza pada satu sudu kuah yang sama... maka saya mula terfikir, begini juga rasanya cinta..maka saya pun bagilah nama Rendang Ayam Cinta Dalam Hati..;P

Rendang Ayam Cinta Dalam Hati

ok2..sekarang saya akan berkongsi resepi orang yang saya gunakan:

1)Bahan utama:

Ayam 2 ekor
Daun pandan


2)Bahan kisar:

Bawang besar 7 biji
bawang putih 3-5 biji
serai 4 tangkai
cili hijau 7 tangkai
cili kering 17 tangkai
halia 7cm
sedikit kunyit

bahan2 untuk di blend

3)Rempah:

kulit kayu manis
bunga lawang
jintan putih

4)Kerisik:

Kelapa yang diparut
minyak

5)Miscellanous:

Jaggery/gula melaka
garam
santan 1200ml
ajinomoto

(hoho..terasa cam jawab soalan classification of drugs pula tulis camni;P)

Cara-caranya:

1)potong dan kisar semua bahan yang dikisar

bahan yang telah di blend

2)sediakan kerisik
-kerisik ni senang je nak buat
-dapatkan kelapa parut,panaskan kuali tanpa minyak dengan api kecil



-masukkan kelapa parut ke dalam kuali dan balik-balikkan sehingga menjadi keperangan.
-jangan bagi kelapa parut tu hangus



-lepas dah keperang-perangan, masuk dalam blender, letak sikit minyak,blend sampai kelapa parut goreng tadi keluar minyak.
-dah jadi kerisik kita..;P



3)panaskan minyak dalam periuk...besar periuk terpulang pada berapa banyak anda nak masak. saya mengambil peluang ini mengucapkan terima kasih pada ayuni syuhada kassim a.k.a uniq yang meminjamkan saya periuk beliau. syukran! arigato! nandri! vandanegalu!thank you! tou che!;P
4)masukkan bahan-bahan yang telah di kisar tadi ke dalam minyak panas. tumiskan.



5)bila bau dah naik, masukkan pula ayam. kacau-kacau ayam untuk membolehkan rasa bahan tumis meresap ke dalam ayam..



6)bila dah nampak cantik ayam tu bergaul dengan bahan tumis, masukkan santan.
7)biarkan kuah mendidih.



8)bila dah mendidih, masukkan kulit kayu manis, jintan, dan bunga lawang sebanyak yang dikehendaki.
9)biarkan mendidih lagi 10 minit. masukkan pula 250g jaggery.
10)masukkan pula daun pandan untuk menjadikan rendang lebih wangi.
11)biarkan rendang mendidih dengan api sederhana.masukkan garam dan ajinomoto secukupnya.
12)keringkan rendang...


dah siap rendang kita..sangat best kalau di makan dengan nasi impit=)




selain tu, saya juga baru mendapat oven yang di beli di internet. maka, untuk merasmikan oven itu, terhasillah "kuih bakar 2 hati" yang juga hybrid dari 2 resipi kuih bakar berbeza.;P

signifikan nama, macam biasa...hati tu sebab kita perlu berikan sepenuh hati ketika memasak seperti yang saya katakan di atas...2 tu sebab kuih ni hybrid dari 2 resepi..=_="

jadi,ini adalah resepi untuk kuih bakar 2 hati:

kuih bakar 2 hati

bahan-bahannya:

telur 5 biji
gula 1 cawan
tepung gandum 2 cawan
santan 250ml(saya guna santan import "Kara" dari indonesia untuk buat kuih ni.. kalo guna santan india akan jadi kurang sedap..;P boleh bli dkt mahabazaar bel road ye...;P)
susu full cream nandini 250 ml
air 250ml
serbuk kulit kayu manis 2 sudu besar
perasa/esen pandan 2 sudu besar
pewarna hijau epal 2 sudu besar
butter 2 sudu
bijan

caranya:

1)pukul telur dengan pemukul...(jangan tumbuk dengan tangan ye;P)
2)masukkan gula,teruskan pukul (dush,dush,dush..)
3)masukkan tepung sedikit demi sedikit, dan teruskan memukul..
4)masukkan santan, pukul lagi...
5)masukkan susu, dan pukul lagi...
6)masukkan air,dan teruskan memukul...
7)masukkan serbuk kulit kayu manis,kacau hingga sebati
8)masukkan perasa pandan,kacau lagi..
9)masukkan pewarna,kacau dan kacau lagi...
10)bila dah siap,panaskan oven pada suhu 190 degree
11)panaskan loyang dalam oven...letakkan dua sudu butter dalam loyang dan sapukan ke seluruh loyang untuk menjadikan tepi dan bawah kuih bakar kita menjadi rangup.
12)masukkan bahan yang kita dan pukul dan kacau tadi.taburkan bijan.
13)bakar pada suhu 190 degree selama satu setengah jam..
14)dah siap!!



haha...jadi demikianlah secara mudahnya cara nak memasak makanan-makanan ini. sesungguhnya, Allah mengilhamkan..beruntung bagi yang menyucikannya,merugi bagi yang mengotorinya..

maka,saya berkongsi sedikit dengan sahabat-sahabat sedikit ilmu memasak ini. jika ingin mencuba, selamat mencuba.

model puzzle 3d binaan masjid Al-Aqsa yang dapat dibeli..

sekarang ni,cuma model dlm genggaman..insyaAllah,satu hari nnt, masjid
sebenar pasti menjadi milik kita kembali..yakinlah!!


p/s: untuk masakan kali ini, saya telah mendapat kecederaan pada tapak tangan ketika mengasah pisau sebelum memulakan usaha memasak...nasib baik tiada cedera teruk hingga mengganggu proses memasak...mungkin ini kifarah atas kesilapan-kesilapan saya...semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita semua,insyaAllah..=)

(macam gambar dalam spotters forensic medicine lak..(=_=)"

Sekadar coretan seorang hamba.
Semoga rahmat dan perlindungan Allah mengiringi setiap jejak langkahan kita, insyaAllah..
Wassalam...

1 comment:

chron3z said...

ammal, model tu kau beli kt kdai mainan tepi mg tu ke