24 August 2008

Kecantikan Lelaki dan Kegagahan Wanita

Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah:-
1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-
1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW: "Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" Surah Al-Ahzab:
Ayat 71

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.

Cara AuraT WaNita DideDahkan

Syaitan dalam menggoda manusia memiliki berbagai cara strategi, dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su'). Syaitan seakan mengetahui kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah.

Berikut adalah cara bertahap:

I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar'i, pakaian, dengan apa pun bentuk dan namanya tetap pakaian.

Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai. Berbeza
halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar'i (identiti keislaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar gaya ( fesyen ). Biarpun hidup bila saja dan di mana saja, maka hijab syar'i tetap dipertahankan.

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?

Pertama, Membuka Bahagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). "Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik," Tu.. tidak apa-apa kan?


Kedua, Membuka Leher dan Dada
Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi. "Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu." Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekadar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya sebahagian kecil sahaja yang terbuka.

Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari yang fesyen setengah lingkaran hingga yang fesyen bentuk huruf "V" yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bahagian sensitif lagi dari dadanya.

Ketiga, Berpakaian Tapi Telanjang
Syaitan berbisik lagi, "Pakaian mu hanya gitu-gitu saja, yak "cool" cari fesyen atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ya? Si wanita berfikir. "Banyak fesyen dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih sedap/cantik dipandang," syaitan memberi idea baru.

Maka tergodalah si wanita, di carilah fesyen pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparent. "Mungkin tak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya saja yang agak berbeza, biar nampak lebih feminin," begitu dia menokok-nambah. Walhasil pakaian tersebut akhirnya membudaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparent, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita
kasiyat 'ariyat (berpakaian tetapi telanjang).

Keempat, Agak di Buka Sedikit
Setelah para wanita muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan idea baru yang sepertinya "cool" dan "vogue", yakni dibisiki wanita itu, "Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, apa tak sebaiknya di belah hingga lutut atau mendekati paha?" Dengan itu kamu akan lebih selesa, lebih kelihatan lincah dan energik." Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata membuat lebih selesa dan leluasa, terutama ketika akan duduk atau naik kenderaan. "Yah.... tersingkap sedikit tak apa-apa lah, yang penting enjoy," katanya.

Inilah tahapan awal syaitan merosak kaum wanita, hingga tahap ini pakaian masih tetap utuh dan panjang, hanya fesyen, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeza dengan hijab syar'i yang sebenarnya. Maka kini mulailah syaitan pada tahap berikutnya.

II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit
Kini syaitan melangkah lagi, dengan tipu daya lain yang lebih "power", tujuannya agar para wanita menampakkan bahagian aurat tubuhnya.

Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit
Syaitan Berbisik kepada para wanita, "Baju panjang benar-benar tidak selesa, kalau hanya dengan membelah sedikit bahagiannya masih kurang leluasa, lebih elok kalau dipotong sahaja hingga atas mata kaki." Ini baru agak longgar. "Oh...... ada yang yang terlupa, kalau kamu pakai baju sedemikian, maka jilbab yang besar tidak sepadan lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan sepadan, ala....... orang tetap menamakannya dengan jilbab."

Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini terburu-buru mencari fesyen pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan kasut tumit tinggi, yang kalau untuk berjalan, dapat menarik perhatian orang.

Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis
Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang yang melihat juga tidak begitu ambil peduli. Maka syaitan kembali berbisik, "Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yang kamu lakukan, buktinya mereka tidak ada reaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang leluasa, maka cubalah kamu cari fesyen lain yang lebih menarik, bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terdedah, hanya terlihat kira-kira sepuluh centimetre saja." Nanti kalau sudah biasa,
baru kamu cari fesyen baru yang terbuka hingga separuh betis."

Benar-benar bisikan syaitan dan hawa nafsu telah menjadi penasihat peribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan syaitan dalam jiwanya dia turutkan. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.

Ketiga, Terbuka Seluruh Betis
Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, "Ah jelas tidak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak lelaki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka iaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya."

Tetapi? apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki," bersungut. "Fitnah? Ah...... itu kan zaman dulu, di masa itu kaum lelaki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum lelaki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini bererti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama- sama suka? Lihat saja fesyen pakaian di sana-sini, dari yang di pasar malam hingga yang berjenama di pusat membeli belah, semuanya memperagakan fesyen yang dirancang khusus untuk wanita maju di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikutinya, akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman."

Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis akhirnya menjadi kebiasaan, apalagi ramai yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempersoalkannya. Kini tibalah saatnya syaitan melancarkan tahap terakhir dari tipu dayannya untuk melucuti hijab wanita.

III. Serba Mini
Setelah pakaian yang menampakkan betis menjadi pakaian sehari- harian dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yang lain. "Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu-itu saja, sekarang ini fesyen skirt mini, dan agar sepadan, rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah."

Maka akhirnya skirt mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggungnya dan berbagai fesyen lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, petang, musim panas, musim sejuk dan lain-lain, tak ketinggalan seluar pendek separuh paha pun dia miliki, fesyen dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba. Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.

Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling ketara saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang sering disebut dengan "bikini". Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na'udzubillah bisikan syaitan berhasil, tujuannya tercapai, "Menelanjangi Kaum Wanita."

Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan lelaki lain, di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu" Syaitan tak ingin ambil risiko.

Penutup
Demikian halus, cara yang digunakan syaitan, sehingga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa. Maka hendaklah kita semua, terutama orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita kita sekecil apapun, segera secepatnya diambil tindakan. Jangan biarkan berlarut-larutan, kerana kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka sakan menjadi sukar bagi kita untuk mengatasinya. Membiarkan mereka membuka aurat bererti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyengsarakan, baik di dunia mahupun di akhirat.

15 August 2008

Penciptaan manusia...


"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yg bercampur yg Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan)..." [Al-Insan:2]
"Dan apakah manusia tidak memperhatikan bahawa Kami menciptakannya dari setitik air (mani), maka tiba-tiba ia menjadi penentang yg nyata." [Yasin:77]
"Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah dia diciptakan? Dia diciptakan dari air yg terpancar,yg keluar antara tulang sulbi dan tulang dada." [Ath-Thaariq:7]

Duhai muslimah...


"Katakanlah kepada wanita yg beriman: 'Hendaklah mereka menahan pandangan mereka,memelihara kemaluannya,dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yg biasa nampak darinya.Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya,dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami,ayah mereka,ayah suami mereka,atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka,atau saudara lelaki mereka,atau putera-putera saudara lelaki mereka,atau putera-putera saudara perempuan mereka,atau wanita-wanita Islam,atau hamba-hamba yg mereka miliki,atau pelayan-pelayan lelaki yg tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita),atau anak-anak yg belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kamu kepada Allah,wahai orang-orang yg beriman supaya kamu beruntung'."
[An-Nur:31]

09 August 2008

9 Ogos...

hUhU...tiba gak detik yang aku nnt2kn stiap tahun... tp,maybe this is the last time i'm here to celebrate it.. perpisahan akan tetap blaku,maka aku redha je dgn ape yg blaku... for *******, happy birthday to u... from d deepest part in my heart... May Allah overwhelms you with HIS blessings,always...

Happy birthday to u...
Happy birthday to u...
Happy birthday to ********...
Happy birthday to u...

=)

08 August 2008

Mari melawat Mersing...






gmbr2 yg smpat aku ambk wktu g mlawat mersing dlu la...hm,mmg cantik tmpt ni... tmpt yg sesuai kalo nk tenangkan jiwa yg bcelaru...

Hospital Sultanah Aminah...


Mengenang waktu praktikal...

hUhU... dh lama x g hospital sultanah aminah kt jb...tmpt aku buat practical dlu.. rindu betul saat tu...rasa cm nk pegi je,tp sbb skrg aku dh cbuk ngan keje maka x dpt pegi....tp,xpe..at least aku ada skit gmbr kngan wktu aku prac dlu...





Chikungunya...

Chikungunya is a relatively rare form of viral fever caused by an alphavirus that is spread by mosquito bites from Aedes aegypti mosquitoes, though recent research by the Pasteur Institute in Paris claims the virus has suffered a mutation that enables it to be transmitted by Aedes albopictus (Tiger mosquito).[1] This was the cause of the plague in the Indian Ocean and a threat to the Mediterranean coast at present, requiring urgent meetings of health officials in the region.

Chikungunya is a terrible virus that is mostly sent into mammals by mosquitoes

Impact

Chikungunya is generally not fatal. However, in 2005-2006, 200 deaths were associated with chikungunya on Réunion island and a widespread outbreak in India, primarily in Tamil Nadu, Karnataka, Kerala, and Andhra Pradesh. After flood and heavy rains in Rajasthan, India in August 2006, thousands of cases were detected in Rajsamand, Bhilwara, Udaipur, and Chittorgarh districts and also in adjoining regions of Gujarat and Madhya Pradesh, and in the neighbouring country of Sri Lanka. In the southern Indian state of Kerala, 125 deaths were attributed to Chikungunya with the majority of the casualties reported in the district of Alapuzha, primarily in Cherthala. In December 2006, an outbreak of 3,500 confirmed cases occurred in Maldives, and over 60,000 cases in Sri Lanka, with over 80 deaths. [1]. In October 2006 more than a dozen cases of Chikungunya were reported in Pakistan. A recent outbreak of the disease during June 2007 in Pathanamthitta, Kottayam and Alappuzha districts of South Kerala, India claimed more than 50 lives. It is confirmed officially that there are 7000 confirmed Chikungunya patients in these areas. Unofficial reports suggest that more than one hundred thousand are suffering from symptoms of chikungunya.[citation needed]. The European Network for Diagnostics of "Imported" Viral Diseases [2] claims that new phylogenetic variants of the virus which are fatal have been identified on Réunion. [3]. In August/September 2007 some 160 people were infected in Italy's northern Ravenna region, resulting in one fatality.

Symptoms

The Aedes aegypti mosquito
Enlarge
The Aedes aegypti mosquito

The symptoms of Chikungunya include fever which can reach 39°C, (102.2°F) a petechial or maculopapular rash usually involving the limbs and trunk, and arthralgia or arthritis affecting multiple joints which can be debilitating. The symptoms could also include headache, conjunctival injection, and slight photophobia. In the present epidemic in the states of Andhra Pradesh and Tamil Nadu, India, high fever and crippling joint pain are the prevalent complaint. The fever typically lasts for two days and abruptly comes down. However, other symptoms, namely joint pain, intense headache, insomnia and an extreme degree of prostration last for a variable period, usually for about 5 to 7 days. But, patients have complained joint pains for much longer time periods depending on age of the patient. With younger patients recovering within 5 to 15 days and middle aged recovering in 1 to 2.5 months and more for old people. It has been observed that the severity of the disease as well as its duration is less in younger patients and pregnant women. No untoward effects of pregnancy is noticed following the infection.

Dermatological manifestations observed in a recent outbreak of Chikungunya fever in Southern India (Dr. Arun Inamadar, Dr. Aparna Palit, Dr.V.V. Sampagavi, Dr. Raghunath S, Dr. N.S. Deshmukh), Western India (Surat) (Western India reported by Dr. Buddhadev) and Eastern India (Puri) (Dr. Milon Mitra et al) includes the following:

  • Maculopapular rash
  • Nasal blotchy erythema
  • Freckle-like pigmentation over centro-facial area
  • Flagellate pigmentation on face and extremities
  • Lichenoid eruption and hyperpigmentation in photodistributed areas
  • Multiple aphthous-like ulcers over scrotum, crural areas and axilla.
  • Lympoedema in acral distribution (bilateral/unilateral)
  • Multiple ecchymotic spots (Children)
  • Vesiculobullous lesions (infants)
  • Subungual hemorrhage
  • Photo Urticaria
  • Acral Urticaria
  • Cephalgia
  • Lumbago
  • Vomiting
  • Epistaxis and haemetemesis

Histopathologically, pigmentary changes, maculopapular rash, lichenoid rash, aphthous-like ulcers show lymphocytic infiltration around dermal blood vessels (Inamadar et al). Pedal oedema (swelling of legs) is observed in many patients, the cause of which remains obscure as it is not related to any cardiovascular, renal or hepatic abnormalities.

Treatment

There is no specific treatment for Chikungunya. Vaccine trials were carried out in 2000, but funding for the project was discontinued and there is no vaccine currently available. A serological test for Chikungunya is available from the University of Malaya in Kuala Lumpur, Malaysia.

Chloroquine is gaining ground as a possible treatment for the symptoms associated with Chikungunya and as an antiviral agent to combat the Chikungunya virus. According to the University of Malaya, "In unresolved arthritis refractory to aspirin and nonsteroidal anti-inflammatory drugs, chloroquine phosphate (250 mg/day) has given promising results." [4] Research by Italian scientist, Andrea Savarino, and his colleagues in addition a French government press release in March 2006 [5] have added more credence to the claim that chloroquine may be effective in treating Chikungunya. The CDC fact sheet on Chikungunya advises against using Aspirin. Ibuprofen, Naproxen and other non-steroidal anti-inflammatory drugs are recommended for arthritic pain and fever.

Infected persons should limit further exposure to mosquito bites, stay indoors and under a mosquito net. Further, "supportive care with rest is preferred during the acute joint symptoms. Movement and mild exercise tend to improve stiffness and morning arthralgia, but heavy exercise may exacerbate rheumatic symptoms." [6] Arthralgia remains troublesome even after 8 months. In Andhra Pradesh patients use donkey milk as medicine.In Kerala patients have relief by honey/lime mix.Some people get relief by having turmeric in low volume. Homoeopathy claims to have successful treatment for chikungunya. As they treat on symptomatology and not the diagnosis, they claim to have many medicines successful for prevention and cure of chikungunya.

Epidemiology

Chikungunya was first described in Tanzania, Africa in 1952. The first outbreak in India was in 1963 in Kolkata(Calcutta).[2] An outbreak of chikungunya was also discovered in Port Klang in Malaysia in 1999 affecting 27 people [7] [8]. There was an outbreak in Italy late 2007, with 160 cases.[3]

Preventive measures

The most effective means of prevention are those that protect against any contact with the disease-carrying mosquitos. These include using insect repellent containing NNDB, DEET or permethrin, wearing long sleeves and trousers (pants), and securing screens on windows and doors. It's also important to empty stagnant water where mosquitoes breed. [9].

Perubatan dalam Islam....

DEFINISI PROFESION PERUBATAN

* "Therapeusis" ialah profesion yang mulia ... Allah merestuinya dengan menjadikan mukjizat kepada Isa anak Mariam a.s. Nabi Ibrahim a.s. semasa mengira pemberian Allah kepadanya termasuklah "Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku"

* Sepertimana kesemua bidang pengetahuan, pengetahuan perubatan adalah sebahagian daripada ilmu Allah "Yang mengajar manusia apa yang tidak pernah diketahui oleh manusia". Menuntut ilmu perubatan memerlukan pendedahan kebesaran Allah dengan ciptaan-Nya. "Dan juga pada diri kamu sendiri ... Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu )". Amalan perubatan membawa manusia dekat kepada belas kasihan Allah. Oleh itu amalan perubatan adalah satu ibadat dan kebajikan selain daripada kerjaya untuk mencari rezeki.

* Walau bagaimanapun rahmat Allah boleh sampai kepada semua manusia termasuk yang baik dan yang jahat, yang berbudi dan yang busuk hati dan kawan serta lawan - samalah seperti cahaya matahari-Nya, keselesaan bayu-Nya, kesejukan air-Nya dan pemberian-pemberian-Nya yang banyak. Dan pada asas inilah profesion perubatan harus beroperasi, mengikuti lunas-lunas rahmat Allah tanpa menimbulkan permusuhan atau membuat apa-apa hukuman, tidak sekali-kali menjadikan keadilan sebagai matlamat tetapi belas kasihan, di dalam apa jua situasi dan keadaan.

* Dari segi ini profesion perubatan hanyalah satu-satu profesion yang tidak mungkin tunduk kepada tekanan sosial yang di sebabkan oleh permusuhan atau perselisihan peribadi, politik atau ketenteraan. Kepimpinan yang bebas dari kejahilan dapat mengekalkan keutuhan profesion perubatan dan melindungi kedudukannya dari permusuhan dan perseteruan.

* Menyediakan perkhidmatan perubatan adalah satu tuntutan agama ke atas masyarakat, iaitu fardu kifayah yang boleh disempurnakan bagi pihak masyarakat oleh anggota-anggotanya yang mempelajari perubatan. Adalah menjadi tugas kerajaan untuk memastikan keperluan doktor di dalam pelbagai kepakaran untuk negara. Di dalam Islam tugas ini adalah tanggungjawab pemerintah negara.

* Kepakaran perubatan yang tidak terdapat di dalam negeri mungkin diimport. Adalah menjadi tanggungjawab negara untuk menyediakan keperluan ini.

* Adalah menjadi kewajipan negara juga untuk memilih calon-calon yang sesuai dari kalangan pemuda-pemudi tempatan untuk dilatih sebagai doktor. Tanggungjawab yang jelas ialah menubuhkan sekolah, fakulti, klinik, hospital dan institusi yang dilengkapkan dengan peralatan dan kakitangan yang secukupnya untuk tujuan tersebut.

* "Perubatan adalah satu keperluan agama bagi satu-satu masyarakat. Dari segi pengertian ugama, apa jua yang diperlukan untuk sesuatu keperluan, secara otomatik akan menjadi "keperluan". Oleh itu pengecualian dari sesetengah hukum umum harus dibuat untuk membolehkan pelaksanaan pengajaran perubatan. Contohnya, pemeriksaan rapi badan manusia sama ada hidup atau mati tanpa mencabul kehormatan seseorang, semasa hidup atau mati dan sentiasa di dalam ketaatan kepada ugama dan menyedari kehadiran Allah.

* Pemeliharaan nyawa seseorang hendaklah merangkumi penghormatan terhadap kemuliaan, perasaan kelembutan orang itu dan juga tanpa mencabul sentimen dan anggota tubuhnya. Seorang pesakit berhak menerima layanan yang sepenuhnya, penjagaan dan perasaan selamat semasa bersama doktornya. Keistimewaan seseorang doktor yang diberi pengecualian dari sesetengah hukum umum hendaklah disertai dengan rasa tanggungjawab yang lebih dan menjalankan tugasnya dengan penuh teliti dan cemerlang dibawah pemerhatian Allah. "kecemerlangan memerlukan kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Walaupun kamu tidak melihat-Nya Allah sentiasa melihat kamu."

    "Imam Ghazali menganggap profesion perubatan sebagai fardu kifayah, satu tugas yang mesti dilakukan oleh sesetengah ahli di dalam satu-satu masyarakat. Amalan ini lazim dilakukan kerana keperluan kesihatan adalah satu keperluan asas. Jika kesihatan terjejas, apa jua di dunia ini tidak dapat dinikmati."
Untuk tujuan pengubatan, pengamal perubatan dibenarkan melihat bahagian tubuh yang tertutup dan juga bahagian sulit. Kelonggaran ini dibuat berdasarkan kaedah ilmu hukum "larangan diketepikan bila perlu" ... dan menepati ajaran al-Quran yang "membolehkan membuat sesuatu tetapi bukan dengan niat jahat". Pada zaman awal Islam pasukan perubatan wanita menyertai tentera Rasulullah s.a.w di medan pertempuran untuk merawat tentera yang tercedera dan membalut luka di mana-mana juga bahagian badan.

Alasan ini menjadikan pendapat di atas tidak boleh dipertikaikan lagi atau menimbulkan perselisihan pendapat. Keperluan untuk mengimpot kepakaran perubatan dari kalangan orang bukan Islam untuk mengubati orang Islam hanya boleh diputuskan berdasarkan keadaan pesakit dan keupayaan doktor. Semenjak dahulu lagi negara Islam mengambil doktor Kristian dari Jundishapur untuk bekerja dan melayan mereka dengan baik sekali. Sebagai ingatan, pemandu jalan Rasulullah s.a.w semasa berhijrah ialah Abdullah Ibn Uraikit, seorang bukan Islam. Ia dipilih kerana kejujurannya dan juga pengetahuan yang baik mengenai jalan yang dilalui.

Kedua

Perwatakan Pengamal Perubatan

WATAK SEORANG DOKTOR

* Seseorang doktor mestilah terdiri dari kalangan orang yang percayakan Tuhan, menunaikan hah-hak-Nya, menyedari keagungan-Nya, mentaati perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, dan mematuhi-Nya di dalam persembunyian atau khalayak ramai.

* Seseorang doktor mestilah mempunyai sikap yang bijaksana dan boleh menjadi penasihat yang menarik. Ia hendaklah menjadi penggalak, tidak pelemah semangat, berwajah tersenyum dan tidak masam, penyayang dan tidak membenci dan penyabar. Ia tidak mungkin tunduk kepada perasaan dengki atau kurang rasa belas kasihan. Ia mestilah menjadi alat kepada keadilan Tuhan, kemaafan dan bukan hukuman, perlindungan dan bukan pendedahan.

* Ia mestilah menjadi seorang yang tenang dan tidak gopoh walau pun ketika ia benar .. jujur di dalam percakapannya walaupun bila bergurau .. lembut suaranya dan tidak bising atau kasar, bersih serta kemas dan tidak selekeh atau kusut-masai .. boleh dipercayai dan di dorongi supaya di hormati .. bersikap sopan di dalam urusannya dengan yang kaya atau miskin, rendah atau tinggi kedudukannya .. dapat mengawal ketenangan hatinya dengan baik .. dan tidak mungkin mengkompromi kemuliaannya, tetapi lembut dan "forebearing".

* Seorang doktor mestilah sedar dengan sepenuhnya bahawa nyawa adalah kepunyaan Allah .. hanya dikurniakan oleh-Nya .. dan mati adalah kesudahan hayat seseorang dan permulaan satu penghidupan yang baru. Kematian adalah satu kebenaran yang teguh .. dan adalah kesudahan bagi semua kecuali Allah. Di dalam professionnya seorang doktor berjuang untuk menyelamatkan dan mempertahankan nyawa sahaja sebaik mungkin, seberapa yang terdaya olehnya.

* Seorang doktor mestilah mempamerkan contoh yang baik seperti menjaga kesihatannya sendiri. Adalah tidak wajar baginya jika segala peraturan yang dianjurkannya tidak dituruti oleh diri- nya sendiri. Ia tidak sepatutnya membelakangkan diri terhadap pengajaran dari kemajuan ilmu perubatan, kerana ia tidak boleh mempengaruhi pesakitnya kecuali dia sendiri menunjukkan bukti yang meyakinkan .. Allah menerangkan di dalam al-Quran "dan jangan kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan". Rasulullah s.a.w bersabda "badan kamu mempunyai hak ke atas diri kamu" .. dan pepatah ada menyebut "no harm or harming in Islam".

* Seorang doktor sentiasa jujur bila berkata, menulis atau memberi keterangan. Ia hendaklah tidak terpengaruh oleh kepercayaan ugama, tamak haluba, persahabatan atau tekanan pemerintah supaya membuat kenyataan atau memberi keterangan palsu. Memberi keterangan adalah satu tugas yang sangat besar dan serius di dalam Islam. Rasulullah s.a.w pernah bertanya kepada para sahabat "mahukah aku beritahu kamu apakah dosa yang paling besar ?" Apabila mereka berkata ya baginda bersabda "mensyirikkan Allah, tidak memenuhi tanggungjawab terhadap ibubapa .." dan selepas berhenti sejenak baginda berulang-ulang bersabda "dan sesungguhnya memberi ucapan bohong atau keterangan palsu".

* Seorang doktor mestilah mempunyai satu tahap pengetahuan ilmu hukum, ibadat dan asas ilmu Fiqah untuk membolehkannya memberi nasihat kepada pesakit yang memerlukan panduan mengenai kesihatan dan keadaan tubuh badan untuk dikaitkan dengan amalan ibadat. Manusia boleh terdedah kepada gejala penyakit atau keadaan fisiologi seperti hamil, dan perlu mengetahui hukum berkaitan dengan sembahyang, puasa, menunaikan haji, merancang keluarga dan lain-lain..

* Walaupun "larangan boleh diketepikan bila perlu", seorang doktor Muslim hendaklah mengelak dari menggunakan ubat-ubatan atau cara terapi (pembedahan, perubatan am atau terapi perangai) yang diharamkan oleh Islam.

* Peranan seorang doktor ialah penggerak (mangkin) kepada kehendak Allah, Pencipta, supaya nyawa dan kesihatan dipelihara. Ia hanyalah bertindak sebagai alat Tuhan di dalam meringankan penyakit manusia. Oleh itu seorang doktor hendaklah bersyukur dan sentiasa memohon pertolongan dari Allah. Ia hendaklah sentiasa merendah diri, bebas dari keangkuhan dan kemegahan dan tidak bercakap besar atau mengagong-agongkan diri sendiri melalui percakapan, penulisan atau pengiklanan secara langsung atau tersembunyi.

* Seorang doktor hendaklah sentiasa mengikuti perkembangan semasa kemajuan sains dan pembaharuan. Kecergasan atau kemalasannya dan pengetahuan atau kejahilannya, secara langsung memberi kesan ke atas kesihatan dan kesejahteraan pesakitnya. Tanggungjawab keatas orang lain menghadkan kebebasannya menggunakan masa. Sepertimana orang miskin dan yang memerlukan mempunyai hak yang diiktiraf keatas orang yang berada, begitu juga pesakit mempunyai hak ke atas sebahagian dari masa seorang doktor untuk diluangkan dibilik bacaan dan mengikuti perkembangan ilmu perubatan.

* Seorang doktor juga perlu mengetahui bahawa mendalami ilmu di dalam Islam mempunyai dua tujuan. Selain daripada kegunaan dari aspek terapeutik, mendalami ilmu itu sendiri ialah suatu ibadat, seperti yang ditunjukkan di dalam al-Quran: "dan berdoa dengan berkata .. Wahai Tuhan ku .. tambahilah ilmuku". dan: "Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu" .. dan: "Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat".


Ketiga
PERHUBUNGAN DIANTARA DOKTOR

* Seorang doktor adalah saudara kepada setiap doktor yang lain dan rakan sejawat di dalam satu misi yang mulia sebagai menyahut seruan Allah seperti di dalam firman-Nya: "Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan".

* Para doktor adalah bertanggungjawab ke atas penjagaan kesihatan sesebuah negara .. dan saling membantu di antara bidang-bidang kepakaran, dari segi pencegahan atau pengubatan, di sektor swasta atau perkhidmatan kerajaan .. kesemuanya mematuhi etika dan peraturan profesion mereka.

* Sebagai satu kumpulan profesional sesebuah negara, para doktor adalah bertanggungjawab merangka perancangan dan mengambil langkah dan mewujudkan tradisi dan peraturan yang perlu untuk membolehkan mereka secara kumpulan atau perseorangan menjalankan tugas sebaik mungkin.

* Di dalam semangat persaudaraan, seorang doktor mestilah menghormati rakan sejawatnya di belakangnya. Ia hendaklah menawarkan kepada rakannya nasihat dan/atau pertolongan bila diperlukan. Seorang doktor tidak boleh mengkhianati rakannya dengan mengumpat di belakangnya .. atau menyebut kekurangannya atau mencemarkan nama baiknya atau mempamerkan kelemahannya. Ia tidak sekali-kali mengkhianati saudaranya. Walau bagaimanapun ikatan ini tidak membebaskan seorang doktor dari berkata benar di dalam memberi keterangan perundangan atau di dalam membantu mencegah jenayah : seperti yang telah ditentukan oleh undang-undang.

* Perhubungan di antara doktor ialah satu perhubungan yang bantu membantu dan bukan pertentangan .. dan bekerjasama dengan ikhlas demi kepentingan pesakit. Jika lebih dari seorang doktor merawat seorang pesakit, maklumat perubatan tidak sepatutnya dirahsiakan di antara doktor yang merawat pesakit itu. Maklumat ini hendaklah diperkatakan dengan jelas atau ditulis dengan terang dan jelas. Maklumat ini hendaklah dirahsiakan dikalangan personel perubatan tanpa dibocorkan.

* Jika timbul kesangsian, adalah menjadi tanggungjawab doktor yang merawat (dan hak pesakit) supaya satu rundingan diatur atau kes itu dirujuk kepada seorang pakar. Amalan ini juga disebut didalam al-Quran: "Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahui". Pakar yang dirujuk akan mengambil langkah yang difikirkan perlu .. tetapi akan memberitahu doktor yang merujuk perkembangan semasa dan juga seterusnya.

* Adalah menjadi tanggung-jawab seorang doktor untuk menyampaikan hasil pengalamannya, pengetahuan dan ketajaman kemahirannya kepada doktor yang lebih muda. Dia hendaklah bersedia untuk menyumbangkan khidmatnya di dalam pengajaran dan latihan .. kerana "Orang yang menyembunyikan ilmunya dikutuk", dan kerana ini adalah sahutan kepada hak rakan seperjuangan, pesakit dan profesion secara amnya dari satu generasi ke generasi yang lain. "Di dalam konteks ini kita patut mengingati sabda Rasulullah s.a.w "Apabila mati seorang anak Adam maka terputuslah segala hubungan kecuali tiga perkara: Amal jariahnya, ilmu yang telah dimanafaatkannya, dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan untuknya".

* Para doktor hendaklah sentiasa bekerjasama dan bersedia untuk membantu antara satu sama lain dengan serta-merta jika rakan atau keluarganya terkena sakit, atau di dalam hal-hal kesusahan, keperluan, kecacatan atau kematian.

* Pada zaman ini seorang doktor bukan lagi seorang individualis seperti zaman silam ... kerana perawatan perubatan sekarang memerlukan satu pasukan - selain dari doktor dan jururawat, juga diperlukan perkhidmatan makmal, fisioterapi, kebajikan perubatan, dan personel lain. Seorang doktor hendaklah memupuk semangat berpasukan dan kerjasama yang sempurna supaya pasukannya dapat menghasilkan perkhidmatan penjagaan pesakit yang terbaik.

* Kod ini meliputi juga kesemua personel dari semua peringkat di dalam semua bidang penjagaan kesihatan.


Keempat
PERHUBUNGAN DOKTOR-PESAKIT.

* Segala tindakan yang diambil oleh doktor adalah demi kepentingan pesakit dan bukan disebaliknya. Kesihatan adalah matlamat akhir, dan rawatan perubatan hanyalah caranya sahaja .. "pesakit" adalah tuan dan "doktor" sentiasa bersedia untuk memberikan khidmatnya. Rasulullah s.a.w bersabda "Yang kuat hendaklah mengikut langkah yang lemah, kerana yang lemah itulah dijadikan panduan untuk menentukan kadar langkah perjalanan. Peraturan, penjadualan, jadual waktu dan perkhidmatan hendaklah disusun untuk disesuaikan dengan pesakit demi untuk kebajikan dan keselesaannya dan hendaklah diutamakan. Seterusnya barulah keutamaan lain diambil kira.

* Status keutamaan terpenting diberikan kepada pesakit kerana selagi ianya seorang pesakit .. tidak kira siapa orang itu atau apakah jawatannya, seorang pesakit itu tertakluk kepada penyakitnya dan bukan status sosial, kuasa atau perhubungan peribadinya. Cara seorang doktor menguruskan pesakitnya yang ramai menggambarkan secara tepat kejujurannya.

* Bidang kebajikan, kesaksamaan, toleransi dan kesabaran seseorang doktor hendaklah cukup luas untuk merangkumi waris, kawan dan orang-orang yang mengambil berat tentang seseorang pesakit .. tetapi tanpa mengenepikan apa yang telah ditentukan oleh "kerahsian profesional".

* Kesihatan adalah satu keperluan asas manusia dan bukanlah satu kemewahan. Seterusnya professi perubatan adalah lain dari yang lain kerana seseorang pesakit tidak akan dinafikan perkhidmatan perubatan walau pun jika ia tidak mampu membayar yuran yang diperlukan. Badan penggubal undang-undang perubatan patut memastikan perkhidmatan perubatan diberikan kepada semua yang memerlukan dengan melulus dan melaksanakan undang-undang dan peraturan yang perlu.

* Di dalam perkhidmatan persendirian, yuran yang dikenakan oleh seseorang doktor adalah haknya yang sah .. dan pendapatannya adalah sah .. dan hanya dikawal oleh perasaan hatinya sendiri, dengan menyedari bahawa Allah itu sentiasa melihat.

* Jika di atas sebab-sebab terdesak atau kecemasan, seorang pesakit yang miskin dirawat oleh seorang doktor, adalah menjadi tanggungjawab beliau supaya bertimbang rasa dan murah hati, dan mengelakkan apa-apa yuran yang dikenakan tidak menambahkan lagi beban pesakit itu. Memberi sesuatu kepada yang miskin samalah seperti memberikan kepada Allah kerana zakat itu bukan hanya dituntut dari harta benda tetapi juga ke atas ilmu dan kemahiran. Profesion perubatan pada asasnya ialah tugas untuk membantu manusia di dalam kesusahan dan bukan mengeksploit pesakitnya.

* Sungguh pun seorang doktor berhak mencari pendapatan yang halal dan hidup dengan selesa, beliau hendaklah sentiasa menghormati piawai professinya yang tinggi dan menegakkannya sebaik mungkin. Dia tidak melibatkan diri dengan aktiviti propaganda, menerima komisen atau memotong pendapatan atau perbuatan salah yang sepertinya.


Kelima
KERAHSIAAN PROFESIONAL

Orang-orang yang beriman diperintahkan menyimpan rahsia orang lain ... lebih-lebih lagi jika orang itu seorang doktor, kerana orang akan memberitahu rahsia dan meluahkan perasaan kepada doktor mereka dengan rela hati, yakin dengan kerahsiaan profesional yang dipegang oleh profesion perubatan semenjak awal zaman lagi. Rasulullah s.a.w bersabda bahawa tiga ciri-ciri orang munafik ialah: "Bila dia bercakap dia bohong, bila dia berjanji dia mungkir dan bila disuruh pegang amanah dia khianati". Seorang doktor hendaklah merahsiakan seketatnya segala maklumat yang diperolehinya melalui penglihatan, pendengaran atau secara kesimpulan. Semangat keIslaman juga memerlukan butir-butir di dalam undang-undang patut menekankan hak pesakit untuk melindungi rahsia mereka yang telah diluahkan kepada doktor. Pengkhianatan keatas amanah ini akan menjejaskan imej amalan perubatan, selain dari menjauhkan kumpulan tertentu dari mendapatkan bantuan rawatan perubatan.


Keenam
TUGAS DOKTOR SEMASA PERANG

* Semenjak dari peperangan-peperangan awal Islam lagi, undang- undang telah ditentukan bahawa tentera yang cedera dilindungi oleh kecederaannya dan begitu juga orang tawanan. Orang-orang yang beriman dipuji didalam al-Quran kerana: "Mereka juga memberikan makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan (serta berkata dengan lidah atau hati): sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih". Rasulullah s.a.w bersabda kepada sahabat, " Aku mengamanahkan tawanan perang ini kepada belas kasihan kamu" .. dan mereka menunaikannya .. sehingga memberikan keutamaan kepada tawanan itu dengan memberikan sebaik makanan yang mereka makan. Perlu diingat bahawa kejadian ini berlaku tiga belas kurun sebelum Konvensi Geneva dan penubuhan Palang Merah.

* Apa jua perasaan seorang doktor dan di mana jua mereka berada, dia hendaklah tetap dengan tugas dan tanggungjawab yang satu iaitu melindungi nyawa dan mengubati orang yang sakit dan tercedera.

* Bagaimana jua kelakuan musuh, doktor Muslim tidak akan menukar arahnya .. kerana kedua belah mencerminkan kod perilakunya sendiri. Allah menjelaskan di dalam al-Quran: "Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan".

* Sebagai sebahagian daripada keluarga perubatan antarabangsa, doktor Muslim hendaklah menghulurkan pertolongan secara menyeluruh untuk melindungi dan menyokong tugas professi perubatan yang mulia ini .. adalah menjadi satu rahmat kepada umat manusia jika peranan perikemanusiaan ini dimainkan oleh kedua pihak yang berperang.

* Professi perubatan tidak mengizinkan sumber teknikal, saintifik atau lain-lainnya digunakan dengan cara pengkhianatan, merosakkan atau mencederakan manusia di dalam bentuk fizikal, psikologi, moral atau lain-lain kecederaan .. dengan tidak mengira kepentingan politik atau ketenteraan.

* Amalan doktor hendaklah lurus dengan menawarkan perkhidmatan rawatan dan pengubatan kepada kawan atau musuh, pada peringkat peribadi atau umum.


Ketujuh
TANGGUNGJAWAB DAN LIABILITI

* Mengamal perubatan hanya boleh dilakukan dengan sah oleh individu yang telah diajar, dilatih dan telah lulus serta telah memenuhi syarat yang dikehendaki oleh undang-undang. Panduan mengenai hal ini telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w: "Seseorang yang tidak mempunyai ilmu perubatan adalah bertanggungjawab jika ia mengubati orang sakit."

* Dengan adanya kepakaran perubatan, kes yang bermasaalah hendaklah dirujuk kepada pakar yang berkaitan. "Setiap pakar sebaiknya disesuaikan untuk mengendalikan kes yang memerlukan kemahirannya".

* Di dalam menguruskan sesuatu kes perubatan, seorang doktor hendaklah bertindak dengan sebaik mungkin. Dengan berbuat begitu, tanpa melakukan kecuaian, setelah mengambil langkah pencegahan yang diperlukan ia tidak dipersalahkan atau dihukum walaupun jika hasilnya tidak memuaskan.

* Doktor adalah wakil pesakit ke atas tubuhnya. Penerimaan doktor oleh pesakit untuk merawatnya dianggap persetujuan ke atas apa-apa rawatan yang ditetapkan oleh doktor itu. Jika rawatan memerlukan pembedahan, persetujuan yang tersebut di atas hendaklah disahkan dengan bertulis, demi untuk melindungi doktor dari apa-apa kemungkinan. Jika pesakit menolak atau tidak bersetuju dengan rawatan yang dicadangkan, penolakan ini juga hendaklah dibuat dengan bertulis, bersaksi atau menanda tangan mengikut keadaan.

* Jika pesakit tidak bersetuju memberi keizinan kerana takut, doktor boleh membantu pesakitnya dengan memberikan ubat seperti ubat penenteram untuk menghilangkan perasaan takut tetapi tidak sampai menghilangkan atau melemahkan kesedarannya, untuk membolehkan pesakit membuat pilihannya dengan tenang dan tenteram. Sebaik-baik cara untuk mencapai tujuan ini ialah sikap doktor itu sendiri, keperibadiannya, baik-budinya, kesabarannya dan pendekatan dengan menggunakan perkataan yang betul.

* Di dalam keadaan kecemasan dan nyawa perlu diselamatkan melalui pembedahan serta-merta atau intervensi lain, Doktor boleh bertindak mengikut peraturan Islam "larangan boleh diketepikan bila perlu". Kedudukannya adalah selamat dan kukuh walau apa jua hasil tindakannya, asalkan ia telah mengikuti kaedah perubatan yang diterima dengan betul. Tindakan "jahat" dengan tidak menyelamatkan pesakit mengatasi apa yang dianggap perbuatan "baik" dengan membiarkan pesakit membuat keputusan yang merosakkan dirinya sendiri. Hukum Islam mengisytiharkan bahawa "menjahuhi" yang "buruk" lebih diutamakan dari mengambil yang "baik". Ajaran Rasulullah s.a.w menyebut " saudara kamu ketika ia benar dan juga ketika ia salah". Apabila para sahabat bersetuju dengan membantu saudara jika ia benar tetapi hairan dengan memberi bantuan jika bersalah, Rasullullah s.a.w bersabda: "Cegahlah dia dari melakukan kesalahan .. kerana inilah bantuan yang diperlukannya". " Sebagai kesimpulan, kriteria ugama yang asas yang boleh melindungi Pengamal Perubatan / ialah :

1) Kelulusan yang diiktiraf

2) Penerimaan seseorang doktor oleh pesakitnya

3) Keikhlasan seseorang doktor dengan bertujuan hanya untuk mengubati pesakitnya

4) Ketiadaan kesalahan yang tidak boleh dimaafkan seperti yang dijelaskan didalam undang-undang perubatan.


Kelapan
KEMURNIAN NYAWA MANUSIA

* "Dengan sebab (kisah pembunuhan kejam) yang demikian itu Kami tetapkan atas Bani Isra'il, bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau kerana melakukan kerosakan dimuka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya; dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya." 5-32 (Al- Maaidah).

* Nyawa manusia adalah suci .. dan tidak boleh diambil dengan sengaja kecuali apabila dibenarkan oleh syariat Islam. Semua kebenaran tersebut adalah diluar bidang perubatan.

* Seorang doktor tidak boleh mengambil nyawa walau di atas alasan belas kasihan. Perbuatan ini diharamkan kerana ianya bukan alasan yang dibenarkan untuk membunuh. Panduan tepat didalam hal ini telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w: "Pada suatu masa dulu ada seorang tua yang tidak boleh bersabar lagi dengan derita penyakitnya lalu telah menghiris pergelangan tangannya. Pendarahan berlaku sehingga membawa maut. Allah telah marah dan berkata "umatku telah menyegerakan ajalnya ... aku haramkan kepadanya syurgaku". "Membunuh kerana belas kasihan - seperti membunuh diri - tidak boleh diterima kecuali oleh pemikiran yang tidak mempercayai hari kesudahan. Jika ini satu pemikiran yang bijak, adalah munasabah bagi hampir kesemua manusia membunuh diri untuk melepaskan diri dari kesusahan hidup ... kerana jarang kedapatan kehidupan tanpa kesusahan atau penderitaan. Dakwaan supaya pembunuhan boleh dilakukan ke atas pesakit yang tidak mempunyai harapan untuk hidup lagi yang menderita kesakitan juga disangkal. Ini ialah kerana tiada kesakitan yang tidak boleh dilegakan dengan ubat-ubatan yang ada atau pembedahan neurosurgeri yang munasabah. Satu lagi kategori ialah pembunuhan untuk melegakan penderitaan yang disebabkan oleh kecacatan. Jika pendapat ini boleh diterima, seterusnya akan ada dakwaan supaya orang-orang tua dan yang tidak berguna lagi kepada masyarakat dibunuh sebagai langkah membenteras pertambahan penduduk keperingkat yang tidak dapat ditampung oleh hasil bumi yang ada".

* Kesucian nyawa manusia meliputi kesemua peringkat termasuk embrio dan janin semasa didalam rahim lagi. Maklumat ini hendaklah diambil kira oleh seseorang doktor. Pengecualian hanyalah dibenarkan didalam keadaan terdesak (alasan perubatan) dan dibenarkan oleh Hukum Syarak. "Hal ini sangatlah bersesuaian dengan sains perubatan moden yang akhir-akhir ini telah memperkenalkan satu bidang kepakaran yang dikenali sebagai Perubatan Janin (Foetus Medicine)... untuk mendiagnosis dan merawat penyakit janin (didalam rahim), dan mereka uri tiruan untuk menyelamatkan janin yang digugurkan yang tidak boleh hidup sendirian. Polisi moden yang membenarkan penguguran tidak diterima oleh Islam, yang memberikan hak-hak tertentu kepada janin. Di- dalam Islam pengguguran melibatkan wang tebusan. Janin mempunyai hak ke atas harta pusaka dan jika semasa digugurkan ia hidup dan mati selepas itu harta yang diwarisi hendaklah dibahagikan kepada warisnya yang berhak. Jika seorang perempuan yang hamil dijatuhi hukuman mati kerana kesalahan jenayah, pelaksanaan hukuman tersebut hendaklah ditangguhkan sehingga perempuan itu melahirkan dan menyusui anaknya... walau pun jika anak itu anak diluar nikah. Dengan itu hak asas bagi janin untuk hidup adalah jelas"

* Didalam tugasnya menyelamatkan nyawa, seseorang doktor adalah dinasihati supaya menyedari had sempadannya dan tidak melanggar had itu. Jika dari segi sains satu-satu nyawa itu sudah pasti tidak dapat diselamatkan lagi, adalah sia-sia untuk dengan beraninya mengekalkan kehidupan vegetatif dengan cara penggiatan, atau memeliharanya dengan pembekuan atau cara tiruan yang lain. Tugas doktor ialah untuk mengekalkan proses kehidupan dan bukan proses kematian. Walau bagaimanapun doktor tidak boleh mengambil langkah yang positif untuk mengakhiri hayat seseorang pesakit.

* Pengisytiharan kematian seseorang adalah satu tanggung-jawab yang penting yang diberikan kepada seseorang doktor. Beliau hendaklah menyedari betapa seriusnya keputusannya itu dan membuatnya dengan penuh ikhlas dan keyakinan. Jika terdapat sebarang keraguan ia hendaklah menghilangkannya dengan perundingan atau dengan menggunakan peralatan sains yang moden.

* Bagi pesakit yang sudah tidak boleh sembuh lagi, doktor hendaklah dengan sebaik mungkin dengan memberi penjagaan yang baik, sokongan moral dan menghilangkan kesakitan dan penderitaan semasa hayatnaya.

* Doktor hendaklah mempersetujui permintaan pesakit untuk mengetahui tentang penyakitnya. Walau bagaimanapun cara menjawabnya hendaklah disesuaikan dengan pesakit itu sendiri. Adalah menjadi tugas doktor itu untuk mengkaji ketepatan psikologi pesakitnya itu. Ia tidak sepatutnya ketandusan perbendaharaan kata jika keadaan memerlukannya mengelakkan penggunaan istilah yang menakutkan atau penciptaan perkataan, ungkapan atau penerangan yang baru.

* Didalam semua keadaan, seorang doktor hendaklah berupaya menyokong kepercayaan pesakitnya dan memberikannya kesejahteraan dan ketenangan fikiran.


Kesembilan
DOKTOR DAN MASYARAKAT

* Doktor adalah seorang ahli masyarakat didalam erti kata yang sebenarnya dengan menjaga dan memelihara masyarakatnya. Rasulullah s.a.w bersabda .. Religion is to give honest advice for God and his apostle and to Muslim leaders and public.

* Misi doktor melampaui pengubatan penyakit sehingga mengambil kesemua langkah untuk mencegah penyakit dari berlaku, ini bersesuaian dengan perintah al-Quran: "Jangan biarkan tangan kamu sendiri menjerumuskan kamu kedalam kebinasaan". Rasulullah s.a.w membayangkan polisi "pencegahan" didalam sabdanya: "Apabila sesuatu daerah diserang oleh wabak jangan kamu memasukinya .. tetapi jika kamu berada didalamnya, jangan kamu keluar".

* Profesion perubatan hendaklah bertanggungjawab untuk memerangi tabiat yang merosakkan kesihatan seperti merokok, sifat pengotor dan lain-lain. Selain dari mendidik masyarakat dan kempen, profesion perubatan patut menekan dengan bersungguh-bersungguh pihak penggubal undang-undang supaya memperuntukkan undang-undang yang perlu. Pembenterasan dan pencegahan pengotoran alam sekitar termasuk dibawah kategori ini.

* Profilaksis semula jadi terhadap penyakit kelamin dan komplikasinya akibat dari pergaulan seks yang bebas terletak pada memulihkan nilai-nilai yang murni, kebersihan hati, mengawal diri dan menjauhkan diri dari merosakkan diri sendiri dan juga diri orang lain. Amalan nilai-nilai ugama ini adalah "Perubatan pencegahan" dan menjadi bidang dan tanggungjawab profesion perubatan. Di dalam sesetengah negara yang maju, penyakit gonorea dan sifilis telah sampai ke peringkat epidemik dan pihak penguasa kesihatannya meminta pihak berkuasa mengisytiharkan keadaan darurat. Tetapi yang sedihnya nasihat perubatan diberi dengan nada: tidak mengapa, tidak memalukan, perkara biasa, dapatkan nasihat perubatan serta merta jika anda mengesyaki diserang penyakit itu. Tidak ada risalah atau hebahan melalui media massa yang berani menyentuh tentang menjaga kesucian diri sebagai salah satu daripada alternatif profilaksis. Ini bertentangan dengan kempen pencegahan pencemaran, merokok, memakan gula dan lemak dan beberapa yang lain, tetapi kebebasan seks dikecualikan sebagai bidang dimana "doktor tidak patut mempersoalkan mengenai perkara akhlak dan moral ... tetapi mengubatinya sahaja".

* Seorang pengamal perubatan Muslim hendaklah mahir di dalam ajaran Islam dan mematuhinya. Ia hendaklah mengkaji dengan mendalam secara langsung segala data, fakta, bilangan dan projeksi parameter yang terdapat di dalam masyarakat Islam. Berdasarkan kajian ini, keputusan dibuat tentang apa yang patut diterima dan yang mana patut ditolak daripada pengalaman dan kesimpulan masyarakat lain. Sikap mencedok dan meniru dengan membabi buta polisi asing patut dihentikan.

* Masyarakat hendaklah memberikan kepercayaan kepada doktor supaya dipercayai dan juga haknya untuk hidup dengan selesa, mendapat pendapatan yang mencukupi dan mengekalkan kehormatannya. Doktor hendaklah membuktikan bahawa ia wajar diberikan hak- hak tersebut .. jika tidak ia boleh dihukum. "Di dalam semua masyarakat terdapat golongan yang tidak bersyukur dan jahil suka menimbulkan sensasi dan berusaha merosakkan imej orang ramai terhadap profesion perubatan. Kesan perbuatan seperti ini ialah kepada pesakit yang lemah yang tidak mempunyai pilihan dan terpaksa menyerah kepada doktor untuk rawatan perubatan atau pembedahan. Jika imej buruk doktor sudah tersemai di dalam kepala pesakit itu sudah tentu ia akan menyiksa fikirannya. Pihak akhbar khususnya, patut mengambil kira implikasi ini dan mengelakkan penyebaran maklumat yang tidak diteliti, salah atau serong. Pihak berkuasa kesihatan hendaklah mengambil tindakan undang-undang terhadap percetakan yang salah. Tindakan ini bukan sahaja melindungi doktor untuk jangka pendek, tetapi juga untuk keselamatan negara dimasa hadapan. Jika doktor sendiri berkelakuan tidak wajar atau melanggar undang-undang, profesionnya hendaklah mengambil tindakan yang keras terhadapnya .. untuk menjaga nama baik amalan perubatan.


Kesepuluh
DOKTOR DAN KEMAJUAN BIOMEDIKAL MODEN

* Di dalam Islam tidak ada penahanan maklumat tentang penyelidikan, samaada kajian akademik yang menunjukkan tanda kewujudan Allah dan ciptaan Nya atau kajian gunaan yang bertujuan untuk menyelesaikan sesuatu masaalah.

* Kebebasan penyelidikan sains tidaklah sampai mengongkong manusia, seperti memberitahu untuk merosakkannya atau meletakkannya di dalam keadaan yang mungkin boleh membawa kemusnahan kepadanya, menafikan haknya untuk berubat, menipunya atau mengeksploit keperluan kebendaannya.

* Kebebasan penyelidikan sains tidak membenarkan penganiayaan atau penyiksaan ke atas binatang. Protokol yang sesuai hendaklah diadakan bagi memastikan binatang diperlakukan dengan baik ketika menjalankan kajian. Metodologi kajian sains dan amalan dari hasil kajian itu mesti tidak melibatkan dosa seperti zina, merosakkan sistem salasilah, mencacatkan atau mengubah keperibadian, kebebasan dan keupayaan seseorang untuk menanggung tanggungjawab.

* Profesion perubatan mempunyai hak dan bertanggungjawab dengan cara mengambil bahagian sepenuhnya di dalam perumusan dan pengeluaran fatwa mengenai kesahihan jangkaan hasil kemajuan kajian sains semasa atau dimasa hadapan. Fatwa tersebut hendaklah dipersetujui bersama oleh pakar-pakar hukum-hakam dan biosains. Pendapat yang berat sebelah biasanya tidak lengkap dari segi teknik dan perundangan.

* Garis panduan mengenai perkara yang baru yang tidak tersebut di dalam hukum atau rujukan yang ada bolehlah dibuat berdasarkan pepatah Islam: "Di mana ada kebaikan , di sana terdapat undang- undang Allah".

* Setiap pesakit adalah menjadi tanggungjawab bersama sesebuah masyarakat untuk memastikan keperluan kesihatannya tanpa memudaratkan orang lain. Ini termasuklah menderma darah kepada kes-kes pendarahan atau buah pinggang kepada pesakit buah pinggang yang tidak ada harapan untuk pulih lagi. Amalan ini adalah "Fardu Kifayah", tugas yang dilakukan oleh seseorang bagi pihak masyarakatnya. Adalah menjadi tugas profesion perubatan untuk mendidik masyarakat, termasuk menggariskan peraturan mengenai prosedur, pengurusan dan teknik serta menentukan polisi keutamaan peraturan tersebut.

* Pendermaan organ tidak boleh dilakukan dengan paksaan, memalukan keluarga, tekanan sosial atau lain-lain tekanan atau mengeksploitasi keperluan kewangan.

* Pendermaan organ tidak seharusnya memberi kesan buruk kepada pendermanya.

* Profesion perubatan memikul tanggungjawab yang berat di dalam menggariskan undang-undang dan peraturan untuk pendermaan organ sewaktu hayat atau selepas meninggal dengan dinyatakan di dalam wasiat atau keizinan dari keluarga; dan juga menubuhkan bank tisu dan organ bagi yang mana-mana boleh disimpan. Kerjasama dengan bank yang sepertinya dari luar negeri hendaklah dibuat berdasarkan bantuan dua hala. " Khalifah yang kedua, Sayyidina Umar ibnul-Khattab r.a memerintahkan jika terdapat seorang ahli di dalam suatu kumpulan yang mati kebuluran kerana kemiskinannya, maka kumpulan itu dikehendaki membayar fidyah seolah-olah mereka telah membunuhnya. Contoh ini sangat hampir dengan perbuatan membiarkan seseorang mati kerana tiada penderma darah atau buah pinggang. Terdapat dua sunnah Rasulullah s.a.w yang ada kaitan dengan isu ini. Pertama: "Kesetiaan di dalam cinta-mencintai dan kasih-mengasihani adalah seperti tubuh manusia ... jika satu bahagian diserang penyakit, kesemua bahagian tubuh akan bekerjasama melawannya. Kedua: Kesetiaan di antara satu sama lain samalah seperti batu-batu di dalam satu bangunan, setiap satu menguatkan yang lain. Allah berfirman di dalam al-Quran mengenai orang yang beriman: "Dan mereka juga mengutamakan orang orang yang berhijrah itu lebih dari diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat-sangat berhajat". Amalan ini adalah lebih dari menderma buah pinggang kerana penderma masih ada satu lagi buah pinggang dan dapat hidup dengan sempurna. Hal ini dipastikan oleh doktor sebelum pembedahan dilakukan. Jika orang yang hidup boleh menderma, apa lagi yang sudah meninggal. Perbuatan mengambil jantung, ginjal, mata atau arteri untuk memanafaatkan orang yang hidup tidak "merosakkan" mayat penderma. Amalan ini adalah satu kebajikan ... dan menepati firman Allah: "Dan barang siapa yang menyelamatkan nyawa manusia, seolah-olah dia telah menyelamatkan semua manusia". Walau bagaimanapun perlu diambil perhatian bahawa mana-mana pendermaan hendaklah secara sukarela ... kerana jika tidak pemerintahan secara diktator akan mengambil organ-organ dengan paksaan dan mencabul dua hak asas didalam Islam: Hak merdeka dan hak milik seseorang. Di dalam sesuatu masyarakat yang beriman, pendermaan hendaklah dilakukan dengan murah hati sebagai satu ibadat dan kecintaan kepada Allah dan makhluknya. Kita tidak seharusnya dipaksa oleh masyarakat luar di dalam mencapai matlamat yang mulia ini.

Kesebelas
PENDIDIKAN PERUBATAN.

* Walaupun pendidikan perubatan ialah satu bidang ilmu, ia hanyalah satu urat dari jalinan kepercayaan kepada Allah, keesaan dan kekuasaan Nya, dan Dia adalah Pencipta dan yang memberikan nyawa, pengetahuan, kematian, dunia ini dan akhirat.

* Semasa merancang untuk melatih dan menghasilkan seseorang doktor, matlamat pokok ialah untuk menjadikannya seorang yang boleh dicontohi dan mempunyai ciri-ciri yang disukai Allah dan bukan yang dibenci Allah, dan dadanya dipenuhi dengan cinta kepada Allah, kepada ummah dan ilmu pengetahuan.

* Pengajar ilmu perubatan hendaklah menunjukkan contoh yang baik kepada pelajarnya, memberi pengajaran yang cukup, bimbingan yang elok dan perhatian yang berterusan di dalam dan di luar kelas dan juga sebelum dan selepas mendapat ijazah.

* Pendidikan perubatan mengutip ilmu tanpa refraktori atau prasangka. Walau bagaimanapun ia hendaklah dilindungi dan dibersihkan dari aktiviti yang boleh membawa kepada faham ateis dan kekufuran.

* Pendidikan perubatan tidak pasif dan tidak juga `autoritatif'. Ia bertujuan untuk menggerakkan aktiviti mental, memperkukuhkan penemuan-penemuan, analisis dan taakulan, menghasilkan pemikiran yang bebas dan menonjolkan persoalan yang baru. Al-Quran menyalahkan orang yang berkata; "Sesungguhnya kami dapati datuk nenek kami menurut satu jalan ugama, dan sesungguhnya kami hanya mengikut jejak mereka sahaja", satu sikap yang hanya akan membawa kepada kelembapan dan membantutkan kemajuan.

* "Keikhlasan" adalah penyembuh, pengubat, penghilang tekanan perasaan dan penggerak bagi pemulihan kesihatan. Latihan seseorang doktor menyediakannya untuk memupuk "keikhlasan" dan memberikan khidmatnya kepada pesakit dengan rahmat yang tidak terhad.

* Kurikulum perubatan hendaklah memasukkan di dalam pengajarannya perkara-perkara mengenai hukum-hakam dan ibadat yang berkaitan dengan atau dipengaruhi oleh faktor dan masaalah kesihatan yang berbeza.

* Kurikulum perubatan juga hendaklah memahamkan pelajarnya dengan warisan perubatan dan sains zaman tamaddun Islam, faktor disebalik kemunculan tamaddun Islam, yang menyebabkan kejatuhannya, dan cara-cara untuk mengembalikan zaman kegemilangannya.

* Kurukulum perubatan hendaklah menekankan bahawa amalan perubatan itu adalah satu ibadat .. bukan sahaja dari segi pendekatan kepada kepercayaan kepada Allah dengan berfikir mengenainya, tetapi juga dari segi menggunakannya untuk menolong orang yang berada di dalam kesusahan.

* Kurikulum perubatan patut mengandungi pengajaran dan pelajaran yang terdapat di dalam "Kod Islam Etika Perubatan" ini.


Ke-Dua belas
Ikrar Doktor

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dengan nama Allah yang amat pemurah lagi amat mengasihani

Saya bersumpah demi Allah ... Yang Agung

Bahawa saya akan mengingati Allah di dalam menjalankan tugas saya

Bahawa saya akan melindungi nyawa manusia disemua peringkat dan di dalam semua keadaan, melakukan dengan seberapa daya saya untuk menyelamatkannya dari maut, penyakit, kesakitan dan kegelisahan ..

Bahawa saya akan menjaga kehormatan semua orang, melindungi perkara-perkara peribadi dan mengunci rahsia mereka ..

Bahawa saya akan sepanjang masa memperhambakan diri kepada belas kasihan Allah, memberikan khidmat perubatan saya kepada yang dekat dan yang jauh, yang baik dan yang berdosa serta kawan dan lawan .. Bahawa saya akan berusaha di dalam mengejar pengetahuan dan menggunakannya untuk manafaat dan bukan untuk merosakkan manusia ..

Bahawa saya akan menghormati guru saya, mengajar doktor dibawah saya dan menjadi saudara kepada pengamal perubatan lain dan bekerjasama di dalam semangat ketaqwaan dan kebajikan ..

Bahawa saya akan menghidupkan keimanan saya semasa berseorangan atau dikhalayak ramai, mengelakkan perkara yang boleh mencemarkan saya pada pandangan Allah, RasulNya dan orang beriman yang lain. Semoga Allah menjadi saksi kepada ikrar ini.

Human Genome Projects...

History

The idea for the Human Genome Project (HGP) first arose in the mid-1980s. Several scientific groups met to discuss the feasibility, and various reports were published. The most influential report was prepared by the National Research Council (NRC) of the U.S. National Academy of Sciences. It proposed a detailed scientific strategy that persuaded many scientists that the project was possible. October 1, 1990, was declared the official start time for the HGP in the United States; significant funding had become available and research groups were starting their work. Major contributions to the HGP have been made by the United Kingdom, France, Japan, and Germany, with smaller contributions from many other quarters. Coordination among the countries has been informal, relying largely on scientist-to-scientist collaborations, but has proved to be very effective.

Scientific strategy

First, markers are placed on the chromosomes by genetic mapping, that is, observing how the markers are inherited in families. Second, a physical map is created from overlapping cloned pieces of the DNA. Third, the sequence of each piece is determined, and the sequences are lined up by computer until a continuous sequence along the whole chromosome is obtained. The second and third steps can be reversed or done in parallel. As the pieces are sequenced, the sequences at the overlapping ends can be used to help order the pieces. If the sequencing is done before the pieces are mapped, the process is called whole-genome shotgun sequencing. See also Deoxyribonucleic acid (DNA); Gene.

Because the human genome is so big (human DNA consists of about 3 billion nucleotides connected end to end in a linear array), it was necessary to break the task down into manageable chunks (see illustration).

Steps in analyzing a genome.
Steps in analyzing a genome.

Model organisms

An important element of the overall strategy was to include the study of model organisms in the HGP. There were two reasons for this: (1) Simpler organisms provide good practice material. (2) Comparisons between model organisms and humans yield very valuable scientific information. The HGP initially adopted five model organisms to have their DNA sequenced: the bacterium Escherichia coli, the yeast Saccharomyces cerevisiae, the roundworm Caenorhabditis elegans, the fruitfly Drosophila melanogaster, and the laboratory mouse Mus musculus. The mouse genome is just as complex as the human genome, but the mouse offers the advantages that it can be bred and other experiments can be conducted that are not possible on humans.

Findings

How many genes are there is probably the most common question regarding the human genome. The first two human chromosomes to be sequenced, chromosomes 22 and 21, provided some interesting observations. Although the two chromosomes are approximately the same length, chromosome 22 has more than twice as many genes as chromosome 21. Extrapolation of the number of genes found on chromosomes 22 and 21 led to the estimate that the whole human genome contains about 36,000 genes. This is quite a surprise because previous estimates were 80,000 to 100,000 genes. Preliminary examination of the draft sequence of the entire human genome confirmed that the number of genes is much lower than previously thought. This does not necessarily mean that the human genome is less complex, because many genes can produce more than one protein by alternate splicing of their exons (protein-encoding regions of the gene) during translation into the constituents of proteins. See also Chromosome; Genetic code.

Another fascinating feature of the human genome sequence is the large fraction that consists of repeated sequence elements; 40% of chromosome 21 and 42% of chromosome 22 are composed of repeats. The function of any of these repeats is not yet known, but elucidating their distribution in the genome may help to reveal it.

Another statistic that is of interest is the base composition, the percent of the DNA that is made of guanine-cytosine (GC) base pairs as opposed to adenine-thymine (AT) base pairs. Chromosome 22 has a 48% GC content, whereas chromosome 21 has 41% and the average over the genome is 42%. Again, the significance of this is not yet known, but higher GC content seems to correlate with higher gene density.

The type of analysis performed initially on chromosomes 21 and 22 has been extended to the entire human sequence. However, a full understanding will take decades to achieve.

Future research

With the complete sets of genes of organisms available, how genes are turned on and off and how genes interact with each other can be studied. What the different genes do and how they affect human health must also be learned. Consequently, much effort is now directed to studying the regulation of gene expression and annotating the sequence with useful biological information about function.

Another key challenge is to understand how DNA function varies with differences in the DNA sequence. Each human being has a unique DNA sequence which differs from that of any other human being by about 0.1%, regardless of ethnic origin. Yet this small difference affects characteristics such as how humans look and to what diseases they are susceptible. The differences also provide clues about the evolution of the human species and the historical migration patterns of people across the world.

The Human Genome Project (HGP) is an international research program that aims to spell out the complete genetic inheritance of human beings and selected experimental animals. The HGP's goal is to decode the complete DNA inheritance, or genome, of human beings by 2003; following completion of a draft in 2000 that charted 90 percent of the human DNA inheritance. In addition to decoding human and animal DNA, the HGP trains scientists, develops techniques for analyzing genomes, and examines the ethical, legal, and social implications of human genetics research.

DNA is the long thread of a molecule that carries genes. Each strand of DNA, packaged as a chromosome, bears thousands of genes. Each gene contains the instructions for making a single component of the body, usually a protein. The hereditary instructions embedded in DNA are written with a four-letter alphabet (A, G, C, and T). A single misspelling in the DNA code can lead to the production of a defective protein, which can cause disease.

Understanding the human genome, the complete set of genes, sheds light on how the human body works at the fundamental level of molecules. Genes orchestrate the many fantastic and elegant features of life, like the development of embryos, while variations in gene sequence influence each person's susceptibility to diseases, including common illnesses like cancer and heart disease. The HGP will ultimately answer a wide range of scientific and medical questions, including: How do cells work? How do complex organisms develop from single cells? How are living beings related to each other? How do diseases arise?

The HGP was officially launched in 1990, as a joint project of the U.S. government and international partners. It was established as a large-scale, coordinated research project, marshaling the collaborative effort of hundreds of researchers. Between 1990 and 2003, the HGP is expected to reveal the sequence of approximately 3 billion "letters" that make up human DNA to identify all of the approximately 100,000 genes in human DNA, and to make all this information accessible to anyone with access to the Internet. The tools the HGP has built, including increasingly detailed maps of the human genome, helped genetic researchers navigate the genome and discover scores of disease genes in the 1990s. By 2003, a 99.99 percent– accurate listing of the letters that make up the DNA in all the human chromosomes is expected; that readout of the human genome, along with catalogs showing how DNA sequences vary among individuals, will help scientists tease out the genetic basis for complex diseases like diabetes, Alzheimer's disease, cancer, and heart disease— illnesses whose origins can be traced to the effects of multiple genes, as well as social and environmental factors.

By helping reveal the molecular foundations of disease, the HGP is expected by some to transform health care. Genetic technologies are becoming increasingly available. For example, genetic tests are being used to confirm diagnoses for some conditions, and to help define prognoses. Other tests predict the risk for future health problems. In time, more detailed understanding of the molecules involved in disease is expected to promote more rational drug design, making for increasingly precise, in some cases individualized, pharmacologic therapies that will minimize side effects or even avoid them altogether. Ultimately, understanding the molecular origins of disease may reveal ways of preventing many diseases entirely, perhaps by circumventing molecular glitches that can lead to illness or by repairing the altered molecules outright.

While genetic information and technology are likely to create great opportunities for promoting health and preventing disease, some risks are likely to accompany these powerful technologies. Genetic information can be misinterpreted or misused. As knowledge about individuals' genetic backgrounds becomes increasingly widespread, some insurers and employers may use predictions about future health to limit or deny access to health care or employment. Therefore, protecting the privacy of genetic information and preventing genetic discrimination will be crucial. To tap the full benefits of genetics, the medical profession and the public will need to become better equipped to evaluate the meaning of genetic information and to make decisions about the use of the new genetic technologies. At the same time, proper oversight will be necessary to ensure that gene tests and technologies are valid and reliable, sensitive, and specific, and used in appropriate situations.

Genetics, which was largely confined to research laboratories during the twentieth century, is expected to pervade everyday life in the twenty-first century. In the arena of public health, it may be used to access individuals' risks for health problems and to develop programs of preventive health care. Knowing their susceptibility to various health risks, individuals may be able to adopt a schedule of surveillance, perhaps take medications that will prevent health problems, and ideally become motivated to adopt lifestyle measures that will minimize their risks.

Most observers argue that the goal of public health genetics programs should be phenotypic prevention—preventing the emergence of disease—rather than genotypic prevention which is trying to change the genes people inherit. To attempt to prevent the transmission of particular genetic traits to future generations as a public health measure would tread into eugenic territory. Instead, public health goals should be designed to forestall the clinical manifestations of genetic risks.


The genome represents the entire complement of DNA in a cell. The Human Genome Project is the determination of the entire nucleotide sequence of all 3 billion + bases of DNA within the nucleus of a human cell. It is one of the greatest scientific undertakings in the history of mankind. The first draft of the human genome sequence was completed in the year 2001 and published simultaneously in the British journal Nature and the American journal Science.

The data obtained from sequencing the human genome promise to bring unprecedented scientific rewards in the discovery of disease-causing genes, in the design of new drugs, in understanding developmental processes and cancer, and in determining the origin and evolution of the human race. The Human Genome Project has also raised many social and ethical issues with regard to the use of such information.

Origins of the Human Genome Project

One could say that the Human Genome Project really began in 1953, when James Watson and Francis Crick deduced the molecular structure of DNA, the molecule of which the genome is made. (Watson and Crick were awarded the Nobel Prize for this work in 1962.) Since that time, scientists have wanted to know the complete sequence of a gene, and even dreamed that some day it would be possible to determine the complete sequence of all of the genes in any organism, including humans.

The original impetus for the Human Genome Project came almost a decade earlier, however, from the U.S. Department of Energy (DOE) shortly after World War II. The atomic bombs that were dropped on Hiroshima and Nagasaki, Japan, left many survivors who had been exposed to high levels of radiation. The survivors of the bomb were stigmatized in Japan. They were considered poor marriage prospects, because of the potential for carrying mutations, and the rest of Japanese society often ostracized them. In 1946 the famous geneticist and Nobel laureate Hermann J. Muller wrote in the New York Times that "if they could foresee the results [mutations among their descendants] 1,000 years from now …, they might consider themselves more fortunate if the bomb had killed them."

Muller had firsthand experience with the devastating effects of radiation, having studied the biological effects of radiation on the fruit fly Drosophila melanogaster. He predicted similar results would follow from the human exposure to radiation. As a consequence, the Atomic Energy Commission of the DOE set up an Atomic Bomb Casualty Commission in 1947 to address the issue of potential mutations among the survivors. The problem they faced was how to experimentally determine such mutations. At that time there were no suitable methods to study the problem. Indeed, it would be many years before the appropriate technology was available.

During the 1970s molecular biologists developed techniques for the isolation and cloning of individual genes. Paul Berg was the first to create a recombinant DNA molecule in 1972, and within a few years gene cloning became a standard tool of the molecular biologist. Using cloning techniques, scientists could generate large quantities of a single gene, enabling researchers to study its structure and function. In 1977 Drs. Walter Gilbert and Fred Sanger independently developed methods for the sequencing of DNA, for which they received the 1980 Nobel Prize along with Berg. Sanger's group in England was the first to completely sequence a genome, identifying all 5,386 bases of the bacterial virus φχ174.

Table 1

MODEL ORGANISMS SEQUENCED
Date sequencedaSpeciesTotal basesb
7/28/1995Haemophilis influenzae (bacterium)1,830,138
10/30/1995Mycoplasma genitalium (bacterium)580,073
5/29/1997Saccharomyces cerevisiae (yeast)12,069,247
9/5/1997Escherichia coli (bacterium)4,639,221
11/20/1997Bacillus subtillis (bacterium)4,214,814
12/31/1998Caenorhabditis elegans (round worm)97,283,371


99,167,964c
3/24/2000Drosophila melanogaster (fruit fly)~137,000,000
12/14/2000Arabidopsis thaliana (mustard plant)~115,400,000
1/26/2001Oryza sativa (rice)~430,000,000
2/15/2001Homo sapiens (human)~3,200,000,000
First publication date.
Data excludes organelles or plasmids. These numbers should not be taken as absolute. Scientists are confirming the sequences; several laboratories were involved in the sequencing of a particular organism and have slightly different numbers; and there are some strain variations. Data were obtained from the (NCBI) Web site.
The first number was originally published, and the second is a correction as of June 2000.

Another technological breakthrough occurred in 1985, when the polymerase chain reaction method was developed by Dr. Kary Mullis and colleagues at Cetus Corp. This team devised a method whereby minute samples of DNA can be multiplied a billion-fold for analysis. This technique, which has many applications in diverse fields of biology, is one of the most important scientific breakthroughs in gene analysis. Mullis received the Nobel Prize for this work in 1993.

At this time, however, DNA sequencing was still done by hand. At best, a researcher could manually sequence only a few hundred bases per day. To be able to sequence the human genome, machines would be needed that could sequence a million or more bases per day. In 1986 Leroy Hood developed the first generation of automated DNA sequencers, thereby dramatically increasing the speed with which bases could be sequenced. Thus, by the mid-1980s the stage was set.

With these new techniques, molecular biologists now felt that it might be feasible to sequence the entire human genome. The first serious discussions came in June 1985, when Robert Sinsheimer, chancellor of the University of California at Santa Cruz, called a meeting of leading scientists to discuss the possibility of sequencing the human genome. Sinsheimer was inspired by the success of the Manhattan Project, which was the concerted effort of many physicists to develop atomic weapons during World War II. That project led to rapid development and a massive influx of funding for physicists. Sinsheimer wanted a "Manhattan Project" for molecular biology, to enhance and expand human genome research.

Meanwhile, the DOE continued to be interested in the problem of identifying mutations caused by radiation exposure. Led by associate director Charles DeLisi, the DOE became a strong supporter of the genome-mapping initiative, for it understood that sequencing the entire genome would provide the best way to analyze such mutations. Thus the DOE became the first federal agency to begin funding the Human Genome Project.

Mapping the human genome came to be called the "Holy Grail of Molecular Biology," and many biologists were interested in the project. Most notable among them was Nobel laureate Gilbert who, through his interest, personality, and academic ties, developed enormous enthusiasm for the project. The initial goals set out for the Human Genome Project were threefold: to develop genetic linkage maps; to create a physical map of ordered clones of DNA sequences; and to develop the capacity for large-scale sequencing, because faster and cheaper machines along with other great leaps in technology would be needed to get the job done.

In 1988 the National Institutes of Health (NIH) set up an Office of the Human Genome, and Watson agreed to head the project. It had an estimated budget of approximately $3 billion, and 3 percent of the funding was devoted to the study of the social and ethical issues that would arise from the endeavor. A target date for completion of the project was set for September 30, 2005. By 1990 the Human Genome Project had received the additional endorsement of the National Academy of Sciences, the National Research Council, the DOE, the National Science Foundation, the U.S. Department of Agriculture, and the Howard Hughes Medical Institute. Sequencing of the human genome had now officially begun.

While sequencing the human genome was a primary goal, other sequencing projects were just as important. Many scientists established projects that sought to sequence several organisms of genetic, biochemical, or medical importance (see Table 1). These so-called model organisms, with their smaller genomes, would be useful in testing sequencing methodologies and for providing invaluable information that could be used to identify corresponding genes in the human genome. Sequence databases were established, and computer programs to search these databases were written.

Competition Between the Public and Private Sectors

Dr. Craig Venter, a scientist at the NIH, felt that private companies could sequence genomes faster than publicly funded laboratories. For this reason he founded a biotechnology company called the Institute for Genomic Research (TIGR). In 1995 TIGR published the first completely sequenced genome, that of the bacterium Haemophilus influenzae. TIGR was soon joined by other biotechnology companies that competed directly with the publicly funded Human Genome Project.

Among these other biotech firms is Celera Genomics, founded in 1998 by Venter in conjunction with the Perkin-Elmer Corporation, manufacturer of the world's fastest automatic DNA sequencers. Celera's goal was to privately sequence the human genome in direct competition with the public efforts supported by the NIH and DOE and the governments of several foreign countries. Using 300 Perkin-Elmer automatic DNA sequencers along with one of the world's most powerful supercomputers, Celera sequenced the genomes of several model organisms with remarkable speed and, in April 2000, announced that it had a preliminary sequence of the human genome.

In order eventually to make a profit, these biotech companies were patenting DNA sequences and intended ultimately to charge clients, including researchers, for access to their databases. This issue of patenting had already caused controversy. Watson felt strongly that the sequence data flowing from the Human Genome Project should remain within the public domain, freely available to all. Meeting opposition to this view, he stepped down from his position as director of the NIH-sponsored project in 1992 and was succeeded by Francis Collins.

Other researchers shared Watson's view, and in 1996 the international consortium of publicly funded laboratories agreed at a meeting in Bermuda to release all data to GenBank, a genome database maintained by NIH. The agreement reached by these scientists came to be known as "The Bermuda Principles," and it mandated that sequence data would be posted on the Internet within 24 hours of acquisition. Because the information is freely available to the public, the sequences can not be patented. The dispute between Celera Genomics and the International Human Genome Consortium continues, as scientists now begin the task of searching the genome for valuable information.

Progress in the Human Genome Project

Sequencing the human genome has led to some surprising results. For example, we once thought that highly evolved humans would need a great many genes to account for their complexity, and scientists originally estimated the number of human genes to be about 100,000. The draft of the human genome, however, indicates that humans may have only about 30,000 genes, far fewer than originally expected. Indeed, this is only about one-third more than the number of genes found in the lowly roundworm, Caenorhabditis elegans (approximately 20,000 genes), and roughly twice the number of genes in the fruit fly Drosophila melanogaster (approximately 14,000 genes). Subsequent estimates have placed the number of human genes closer to 70,000; the true number is unknown as of mid-2002. Scientists have learned that most of the genome does not code for proteins, but rather contains "junk DNA" of no known function. In fact, only a small percentage of human DNA actually encodes a gene.

The complete human genome consists of twenty-two pairs of chromosomes plus the X and Y sex chromosomes. On December 2, 1999, more than 100 scientists working together in laboratories in the United Kingdom, Japan, the United States, Canada, and Sweden announced the first completely sequenced human chromosome, chromosome 22, the smallest of the autosomes. To assure the accuracy of the sequence data, each segment must be sequenced at least ten times.

Thousands of scientists, working in more than 100 laboratories and 19 different countries around the world, have contributed to the Human Genome Project since its inception. Thanks to the development of later generations of high-speed automatic sequencers and supercomputers to handle the enormous amount of data generated, work on the project progressed well ahead of schedule and well under budget, a rare phenomenon in government-sponsored projects. In 2001 the first draft of the complete human genome was published. However, considerable work remained to be done, particularly in the sequence of regions of repetitive DNA.

Whose Genome Is It?

Although all humans share more than 99.99 percent of their genome sequences, each human is unique. Geneticists estimate that each person carries many mutations, perhaps hundreds or even thousands of them. Therefore, one of the major questions that has arisen in the Human Genome Project is "whose genome is it?" The final catalog of sequences, whenever it is complete, will have to take into account these individual variations, and ultimately there will be a "consensus sequence," but it will represent no one specific individual.

A related issue arises from the distinct differences that scientists anticipate will occur among different populations. Which sequences should be considered "normal," and which ones should be classed as "mutated"? The Human Genome Diversity Project was proposed in 1997 to catalog and study naturally occurring sequence variations among racial and geographic groups. This project never gained much support, however, because of the social and ethical ramifications to such a catalog. On the other hand, a Human Cancer Genome Anatomy Project was initiated to catalog all the genes that are expressed in cancer cells in order to aid in the detection and treatment of cancers. This project enjoyed much more support.

Patenting the Genome

From the outset there has been considerable debate among scientists, politicians, and entrepreneurs as to whether the human gene sequences can or should be patented. Indeed, this debate was the reason that Watson resigned as the first director of the NIH Human Genome Project program in 1992. Watson's position was opposed by many biotechnology companies, which hoped to recover the cost of their genome research and began patenting short segments of sequenced DNA without any idea as to their function. As of 2000, the U.S. Patent and Trademark Office (PTO) changed its policy, and began granting patents only to genes that have been identified, rather than just the random sequenced fragments. The data that flow from genome sequencing will be an invaluable scientific resource, particularly in the area of developing new medical treatments, but its use will be restricted if individual organizations can claim exclusive use rights to large segments of it. It is thus clear that debate on the patenting of genes will continue for years to come.

At present much of data from genome research are available to scientists and other interested parties. The data generated by participants in the Bermuda Principles agreement can be accessed on-line at the National Center for Biotechnology Information (NCBI) Web site, at www.ncbi.nlm.nih.gov/genome/guide/human. The International Human Genome Consortium Web site provides a current list of genome sites that offer links to most genome databases at www.ensembl.org/genome/central. Information about all the genomes that have been sequenced, as well as information on the sequencing of cancer genes, can be found on the Internet at http://www.ncbi.nlm.nih.gov.

Genomics and Proteomics

The Human Genome Project has given rise to new fields of research. One of these is genomics. This new field combines information science with molecular biology. It is resulting in the "mining of the genome" for valuable sequence data.

An even more recent development is the field of proteomics, the study of protein sequences. Research in this field is rapidly expanding, as protein sequences can be predicted from the gene sequence. The folding of the proteins (secondary and tertiary structures) can be predicted by computers, leading to a three-dimensional view of the protein encoded by a particular gene. Proteomics will be the next big challenge for genetics research. Indeed, Celera is already gearing up for massive protein sequencing.

Ethical Issues

From the very beginning of the Human Genome Project, many from both the scientific and public sector have been concerned with ethical issues raised by the research. These issues include preserving the confidentiality of an individual's DNA information and avoiding the stigmatization of individuals who carry certain genes. Some fear that insurers will deny coverage for "preexisting" conditions to people carrying a gene that predisposes them to particular diseases, or that employers might start demanding genetic testing of job applicants.

There are also concerns that prenatal genetic testing could lead to genetic manipulation or a decision to abort based on undesirable traits disclosed by the tests. In addition, some raise concerns that a full knowledge of the human genome could raise profound psychological issues. For example, individuals who know that they carry detrimental genes may find the knowledge to be too great a burden to bear. All of these ethical issues will ultimately have to be addressed by society as a whole.