19 April 2009

Nikmat yang ditunggu akhirnya kunjung tiba...Allahu Akbar!!

video

Alhamdulillah..selepas bgitu lama menantikan,akhirnya rahmat Allah turun di bumi Bangalore...sudah agak lama saya tidak merasakan nikmat merasai titisan-titisan air yang turun dari langit,membasahi bumi,memberikan kembali kehidupan kepada tumbuhan-tumbuhan yang sekian lama mendambakan serta mengharapkan ihsan dari Tuhan.... Subhanallah, kehadiran hujan yang amat tidak dijangkakan ini telah mampu menghadirkan ketenangan dalam diri,dalam menikmati kedinginan malam yang amat dirindui...Syukran ya Allah di atas limpah rahmatMu ke atas kami,walaupun kami ini telah sering melakukan dosa dan melanggar apa yang Engkau larangi,...lindungilah kami sepanjang berada di bumi Bangalore ini Ya Allah,agar kami mampu mengharungi hari demi hari dengan penuh ketabahan dan kesabaran biar apapun rintangan serta dugaan yang mendatang...sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkaulah tempat kami bergantung harap....

Semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat Allah,insyaAllah...

18 April 2009

Lagi trailer ketika cinta bertasbih...

video


Trailer kali ini ada part ketika azzam mnerima surat dari ibunya di indonesia, part ketika eliana ingin mnawarkn french kiss pd azzam kerana kjayaan majlis makan malam kedutaan indonesia di cairo yg di uruskn oleh azzam,permulaan pertemuan antara azzam dgn anna althafunnisa,saat azzam cuba mminang anna tetapi mngetahui shabat baiknya Furqon telah mminang anna...saksikan...

Rasa itu datang kembali....

Assalamualaikum...
huhu...rasanya seminggu blog ini tanpa post kot....biase la...same ade sibuk ngan study or cbuk ngan facebook..either or...actually dh agak ketandusan idea nk tlis mgenai ape...anyway..dlm sminggu ni sy asyik mncari info2 terbaru mngenai movie ketika cinta bertasbih...x sabar betul rasanya nak menonton filem tersebut,tp apakan daya,bulan 6 br keluar..maka tpaksa la mnnti smpi bulan 9 nnt utk mndptkn dvd d psrn kalo dh kuar kt malaysia nnt.. hmm...bila teliti balik info demi info yg ade kt net...ttibe tringat kembali ssuatu...sy prnh cbe nk tulis novel suatu masa dahulu....suatu projek yg sy mulakan 2 stgh tahun dulu,dan masih belum dapat di siapkn smpi skrg ni...sbnrny sy rncg nk siapkn 3 bulan slps tamat praktikal di Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru dulu,tp di sebabkn kesibukan dan juga mslh2 yg timbul smasa praktikal dulu,sama ada organisasi hospital,rakan2 praktikal dan juga mslh peribadi sndr mmbuatkn sy jd putus asa nk siapkn pnulisan tersebut...walaupun sbnrny dh ade 10 chapter yg siap...sbb apbl sy mnulis,sy akn mnulis berdasarkn sesuatu..seseorg yg sy kenal...n maybe dr jln cerita khidupan sy sndr yg sy gubah utk mnjadikannya berbeza,tp pd hakikatnya ianya didasarkn dr ape yg berlaku dlm khidupan sy sndr...jd ape yg berlaku suatu masa dahulu prnh mmbuatkn sy kecewa smpi rasa mcm nk delete aje ape yg sy dh tulis stakat tu...tp,tu adalah satu cerita yg dh lama berlalu...n dh stahun novel yg cbe ditulis tu tdk disentuh...sbb mcm ada satu knangan stiap kali nk baca balik ape yg dh dtulis tu...mngingatkn sy kmbali bagaimana pd awalnya sy teringin nk buat novel sndr...bagaimana sy mula mncipta satu demi satu pnulisan sajak yg sy ade skrg ni...walaupun minat sy pd sastera dh sy kuburkn stlh masuk ke sciences stream wktu form 4 dulu...perkara yg dh tjadi 3 tahun dulu adalh sesuatu yg tdk boleh nk di ulang dan di ubah kembali...Syukur sy pd Allah kerana telah mngubah hidup sy pd 3 tahun lps dgn mnemukan sy dgn seseorg...walaupun dh stahun 'dia' di ambil kmbali dr hidup sy dan di hantar kpd org lain utk mngubah khidupan org tersebut mnjadi lbih baik...smoga dia sntiasa bahagia... namun langkah khidupan ini ttp harus sy teruskan...perkara yg dh blalu mnjadi satu pngalaman dan pngajaran dlm stiap lgkahan yg prlu sy ambil utk trus maju ke hadapan...hm..terpesong pula dr tajuk di ats...ape yg pnting,insyaAllah sy akn cbe utk mnyiapkan apa yg telah sy lakukan sparuh jalan...mengakhirkan apa yang sy mulakan...kerana sy adalah Ammal Dzulfiqar,dan mngalah atau berputus asa tidak prnh mnjadi sbhgian dr option yg ade dl khidupan sy slama ni...pilihan yg ade hnylah mlakukan ssuatu dgn baik atau berusaha agar ianya mnjadi ssuatu yg jauh lbih baik dr skadar mnjadi suatu yg baik...sgt bbeza sy skrg ni jika di bandingkn dgn sy yg dulu...khidupan,malah pelajaran...spnjg pngajian di pringkt diploma dulu,lima dari enam semester yg sy harungi dpt sy hadiahkan pd diri sy sndr dgn mndapatkn anugerah dekan walaupun sy prnah khilangan satu anugerah dekan sewaktu di semester ketiga kerana tlalu taksub mmegang jwtn2 yg ade...bknlah taksub sgt atau gila kuasa sbnrny,tp sbb rasa tggungjwb yg ada dlm diri sy sbnrny...sbb bg sy ade satu prinsip,jika bukan kita,siapa lg yg nk ambk tggjwb tersebut? Lbih baik seorg yg berkorban dari byk2 org yg dikorbankan kerana tiada yg sggup mngambil tggjwb trhadap sesuatu yg penting... rasany cukuplah sudah stahun sy mghukum diri sy sndr atas ape yg prnh brlaku pd suatu masa dahulu..masa utk sy kmbali ke dlm diri sy yg sbnrny...insyaAllah,sy akan cuba utk mggandakan usaha sy dan mncapai kjayaan yg lbih cmrlang dlm pngajian sy di sini...matlamat utama sy dlm hidup ni adalh utk mnjadi hamba Allah yg sbnr2ny hamba,dan mmberikan khidmat sy kpd manusia,walaupun byk bnda yg harus sy korbankn utk mncapai matlamat hidup ini....insyaAllah,smoga rahmat Allah sntiasa bersama kita semua...

11 April 2009

Trailer Ketika Cinta Bertasbih...

salam...selepas bertungkus lumus mncari di internet,alhamdulillah akhirnya ketemu juga diriku dgn trailer Ketika cinta bertasbih(KCB)...jom kita usha2 skit sedutan film yg shootingny di lakukan di Alexandria ni....


video

P/s: luang2kn la skit masa utk baca novelnya dulu...lg senang nk faham bila filemny kuar bulan June nnt...;)

Tentang cinta....

Assalamualaikum...
hoho... mnulis lg daku pd pagi yg x brape pagi ini...hmm..jd persoalan pd pagi..cinta...hehe...ada ape dgn cinta? bnda yg sgt common dlm khidupan kita shari2 ni... sna sni kita mlihat org bercinta....bg diri sy sndr,xde yg slhnya utk bercinta...kenapa?sbb,bg sy perasaan cinta, mengasihi dan di kasihi,menyayangi dan di sayangi tu adalah....fitrah manusia... mmg manusia prlukan cinta dlm hidup ni...Rasulullah sndr pun x prnh mngatakan cinta itu haram...ianya adlh bgimana kita mnguruskn cinta itu yg mnjd prkara yg utama... sama ada kita mngikut batas2 yg d tetapkan syarak@ main ikut suke aje....hehe..lucu rasanya bila sy mnjadi sasaran bbrapa 'org' trtntu yg ingin mngorek rahsia sy apbl sy mnulis post 'jatuh cinta....lagi?' hmm...adakah dgn mngetahui rahsia hati sy akn mmbawa kpd keamanan dunia n perpaduan ummah? kalo boleh la,mmg sy xkn rhsiakn ape2 lg lepas ni..;p jd kpd yg nk tahu sgt2 tu,x apelah...sbb ni adalah rhsia hati yg sy pling2 nk jg...kalo natijah drpd trkeluarnya 'rhsia' ni hny 'terkena' pd sy mmg x mngapa,tetapi psti pihak yg kedua juga akn terlibat dlm hal ni...n ni mgkn akn mlibatkan maruah org lain...so,sorry la yek...x dapek den nak nolong eh...hehe;p sy just akn mngaku yg sy mmg suke melihat 'seorg' tu,tp tu x mmbawa mkna yg sy akn ambk ape2 move or ape...cukuplah skadar mngagumi dr jauh je...sbb kalo kita suke ssorg tu x bermaksud kita harus mmiliki...ha,ni lg satu term yg org slalu terconfuse....perasaan mnyayangi vs perasaan ingin mmiliki...slalu sgt sy nmpk org mncampur adukkan mksud 2 prkataan ini... smpi akhirnya dorg sndr confuse yg mana satu yg mnjadi dasar dlm perhubungan dorg... bg sy sndr,perasaan mnyayangi seseorg tu sndr bermaksud kita harus mlebihkan org yg kita syg lbih dari diri kita...kita sbnrnya,kalo benar cinta yg dtg tu adalah dari hati yg ikhlas dan bukannya dtg dr nafsu,kita akan sntiasa mngharapkan yg terbaik utk org yg kita sayangi,untuk kbahagiaan dia walopun kita sndr harus derita...tidak di nafikan,sy sndr prnh mmpunyai perasaan cinta utk seseorg tdk lama dahulu...biasalah,kita manusia...x dpt nk lari dr sume prsn ni...spnjg wktu tu,sy sntiasa nk yg terbaik utk dia...sy cbe utk mnjadi yg terbaik utk dia...tp,dh takdir Allah,perasaan tu x mmbawa ke mana jgk...dia x d takdirkan utk sy...bila pikir2 balik,mgkn sume tu slh sy sndr....wktu tu sy x dpt nk mmbezakan perasaan syg pd seseorg yg sbenar2ny dan juga keinginan utk mmiliki...sy x prnh mgkn akn salahkn dia..dia x prnh mlakukan ape2 ksalahan pd sy...dia sntiasa cbe jg hati sy walopun mgkn sy slalu mnyebabkn hati dia terluka...malah,dia adalah insan terbaik yg prnah hadir dlm hidup sy stakat ni...walopun skjp je kehadiran dia ke dlm ruang hidup sy,tp tlh mmberikan impak yg besar dlm khidupan sy..mgubah sy mnjd seorg yg lbih baik dr diri sy sblm2 ni...mnjadikan sy siapa sy skrg ni....Allah telah mnjadikan dia asbab utk mngubah kehidupan sy ke arah yg lebih baik...dan sy yakin ada hikmah walopun sy 'hilang' dia..."jauh dari dia untuk mnjadikan sy lbih dekat kpd DIA.." sy mgkn telah bersikap tlalu possessif suatu masa dahulu,tlalu ingin mngongkong sgala pergerakan dia,walopun sy sndr tau dia mmpu nk jg tingkah laku n akhlaknya tnpa prlu sy mnegur...pd wktu tu rasa takut sgt bila mmikirkn akn khilangan dia satu hari nnt..hggalah tba harinya di mana berlaku suatu situasi yg mmbuatkan dia bnar2 terluka.....sy msih igt lg itu adlh hari yg paling pedih sy pernah rasakn dlm hidup sy (a part drpd ksedihan yg sy prnh rasa wktu arwah mak pulang ke rahmatullah dlu..)...mmbuatkn sy berfikir n trus berfikir pd hari2 yg blalu slps itu...wktu sibuk dgn krja sy tumpukan pd kerja la...bila xde keje,cuti or off day sy akn start terfikir awal perkenalan n penghujung kpd sebuah pertemuan..mmg ssuatu yg x prnh di jangka akn blaku dlm hidup sy slama ni..n smakin lama sy fikir wktu tu,smakin sy sedar...kalo benar sy mencintai dia dr hati yg ikhlas,sy sharusnya gembira utk dia...sbb,kini dh xde lg diri sy yg byk klemahan dan kekurangan utk mmbebankan hidup dia...mgganggu hidup dia....sy mula sedar,mncintai seseorg tu bermaksud ape yg penting adalah dia bahagia,walopun org yg dpt mmberikan spenuh kbahagiaan itu bukanlah diri kita...smpai skrg pun,sy sntiasa berdoa pd Allah semoga dia dikurniakan dgn kbahagiaan,keselamatan dan d temukan dgn seseorang yg jauh berkali2 lbih baik dr sy, yg mmpu mmbimbing dia ke arah jalan yg di redhaiNYA lbih dr kmampuan yg sy ada.....insyaAllah,moga2 doa ini akn dimakbulkan... jd,pngajaran yg ade kt sni sbnrny adalah,jika kita bnr2 mncintai seseorg dr hati yg ikhlas kerana Allah,maka kita juga haruslah bersedia utk khilangan dia pd bila2 masa pun...sbb stiap yg berlaku dlm dunia ni hnya ada 2 mkna je, nikmat kurniaan Allah ataupun ujian dr Allah....dan kita juga harus ingat,stiap nikmat yg Allah kurniakn hnyalah pinjaman smntara je utk kita...bila2 je dia boleh ambil balik....sebab tu sy cbe mnerapkan perkara ni dlm diri sy...walau berapa kali lagipun sy akn jatuh cinta,sy harus sedar akan hakikat sbnr khidupan ni...kita boleh mngatakan,merasakan betapa kita amat mnyintai@mnyayangi seseorang tu,tp itu tdk bermaksud yg kita mmg akan memiliki dia..sgala2nya telah di tentukan oleh Allah..ape yg mmpu kita buat adalah cuba sbaik mgkn utk mmstikan hubungan yg terjalin berjalan sbaiknya mnurut hukum syarak.. maka,ape2 pon prasaan cinta yg sedang @ akn hadir dlm hidup sy,biarlah sy kuburkan di dalam hati shj.... cukuplah sy mnyimpan perasaan pd org lain tnpa prlu mreka tahu agar tdk mgganggu prjalanan hidup mereka yg sdia tenang tnpa khadiran sy....smoga Allah akn mnemukn sy di suatu hari nnt dgn seorg muslimah yg selayaknya utk sy,yg mampu sy bimbing ke jalan yg DIA redhai, utk bersama2 mngecap kbahagiaan mutlak kelak di syurga yg abadi..insyaAllah...cinta...sesuatu yg mudah hilang tetapi sukar utk ditemui,Hanya Allah Yang Tahu bagaimana perjalanan hidup serta kisah cinta setiap org itu...maka,peliharalah perhubungan sbaiknya...berdoalah kpd Allah agar cinta yg di damba akan kekal bersama dlm mmbina mahligai bahagia dan mndapat rahmat dariNYA dari dunia hinggalah akhirat yang nyata...

Semoga kita semua sntiasa mndapat rahmat Allah...
Wassalam....

09 April 2009

Hmm...x sabarnya menanti!!

Image Hosted by ImageShack.us



Assalamualaikum....lama juga x update blog ni..maklumlah,sy sibuk sikit mnguruskn diri,plajaran n blog yg lain...jd,sbb dh msuk bulan april ni,bermakn x lama lg filem 'ketika cinta bertasbih' akan kuar...insyaAllah,kalo xde aral bulan 5 ni akan keluar filem ni...sy harap cerita ni akan jd jauh lbih baik dar filem ayat2 cinta yg kuar x lama dulu..lgipun,scara terus-terangnya,antara novel ayat2 cinta n ketika cinta bertasbih 1 & 2 yg dikarang oleh Habiburrahman El Shirazy,sy mmg bih mnggemari ketika cinta bertasbih..mengapa?sudah pstinya kerana sy merasakan yg cerita di dalam bovel itu adalh lbih realistik..bagaimana azzam mmpunyai prasaan cinta trhadap anna althafunnisa dan cuba utk mminangnya mlalui bapa saudaranya namun mmbatalkan niatny apabila mngetahui bahawa sahabat baiknya,Furqan telah bertunang dengan wanita itu...di sini,jelas terlihat fitrah seorang manusia itu..mmpunyai perasaan untuk mncintai dan dcintai...itu adalah sesuatu yg tdk dpt di elakkan oleh manusia..hanya bagaimana cara kita sendiri menangani erkaratersebut yg berbeza....di dalam novel ayat2 cinta,fahri adalah sprti seorg manusia yg tlalu 'perfect',dan ini jelas bbeza dgn fitrah manusia kerana tiada sesiapa yg smpurna d dunia ini...jadi,merujuk kembali kpd filem ini,ingin di ceritakan serba sdkit mngenai watak2 yg ada di dalam filem ini...

1)Khairul Azzam(dilakonkan oleh M. CHOLIDI ASADIL ALAM)



-Seorang pemuda dari Kartasura, Solo, Jawa Tengah. Berusia 28 tahun. Hati Azzam mudah sekali tersentuh.Azzam selalu mrasa rindu pada ibu dan adik-adiknya. Azzam mudah akrab dengan siapa saja dan suka menolong. Azzam adalah jenis orang yang berusaha untuk marah,cinta dan benci krana Allah SWT.

Selama hampir sembilan tahun, Azzam hidup dengan tabah di Mesir untuk mnghabiskn ijazah S1(xtau la..ni kna tny org2 yg blaja kt uni. Al-Azhar). Azzam ade sebab mgapa dia tdk mghabiskn ijazah itu dgn scepat yg mgkn..di mesir,azzam mmiliki perusahaan bakso dan tempe,di mana kedutaan indonesia di sana slalu mmbuat psanan darinya..Ini adalah sbb utama mngpa azzam tdk mnghabiskan ijazahny dgn scpt mgkn.Di Indonesia,kluarga Azzam iaitu ibu serta adiknya yg bernama Husna tggl tnpa bapanya kerana bapa Azza telah mninggal dunia..Azzam selalu mngirimkan wang hsil keuntungan mnjual bakso utk mnyara khidupan ibu dan adiknya di indonesia.Rasa hormat dan kasih sayang yang tinggi pada ibunya, dan pada adik-adik perempuannya, membuatkan Azzam unik dalam menilai wanita.Wajah Azzam sebenarnya tampan, hanya tdk dpt dilihat kerana kesan2 yg timbul hasil dari kerja keras yg dilakukannya. Karekter Azzam mmg hidup di dalam novel Ketika cinta bertasbih..kalo ade yg blum baca,cuba2 la baca novel ni..


2)Anna Althanfunnisa(di lakonkan oleh Oki Setiana Dewi)


Image Hosted by ImageShack.us

Hmm...yg ni pula boleh la di katakan sbg heroin cerita ni..Seorang gadis Jawa berusia 25 tahun, anak kepada seorang pak kiai. Kulitnya kuning langsat. Mukanya anggun mempesona.hehe..;p
Anna adalah seorang yg agak serius jika dibandingkn dgn usiany...Dia gemar mmbeli buku2 dan bahan2 ilmiah...Anna belajar di peringkat S2 Kuliyyatul Banat di Al Azhar.Penguasaan Bahasa Inggeris Anna sama baiknya dengan bahasa Arabnya sebab dia pernah tinggal di Wales.
Anna amat mnjaga cara berpakaiannya. Dia juga merupakan jnis org yg kurang bercakap,tetapi apbila dia mula bercakap,psti semua perhatian akn tertumpu kdnya.


Watak2 lain...

huhu...penat la kalo nk citer psl sume watak yg ade..yg pnting kiranya watak2 utama yg di citerkn kt atas..watak2 lain yg ade tmasuklah...





Eliana Pramesthi Alam(dilakonkan oleh ALICE SOFIE NORIN)





Furqon(dilakonkan oleh ANDI ARSYIL RAHMAN PUTRA )




Ayatul Husna(dilakonkan oleh MEYDA SEFIRA )

Kepada yg malas nk baca trus ni skit2 sinopsis la..novel@citer ni berkisarkan mngenai Azzamyg x habis2 lg ijazahnya kt mesir slama 9 tahun sbb dia mnjalankan sebuah perusahaan mnjual bakso n tempe untuk mnanggung khidupan adik n ibunya di indonesia.Azzam 'terjatuh cinta dengan seorg wanita bernama Anna Althafunnisa yg mula2 dia kenal mlalui satu peristiwa d bas...dia cuba mminang Anna mlalui bapa saudaranya,ttapi di beritahu yg anna telah dipinang oleh sahabat karibnya bernama Furqon.Azzam mnerima ktentuan itu dan mula mngalihkn jiwabya dr mnyimpan perasaan terhadap Anna.Lepas tu ade bapa kisah berlaku...lompat2 bberapa bab,kita akn smpi ke satu bab di mana furqon mnyewa bilik d sebuah hotelutk mncari ketenangan utk mngulangkaji plajaran sbb exam dh dekat(mcm kita jugak...kn dh kata citer ni realistik...;) ) di situ Furqon di uji tuhan apabila dia diperangkap sorg ejen wanita moussad(ni ejen israel la...) yg mngugut akan mnyebarkn gmbr Furqon 'bermesra' dgnnya(wktu ni furqon x sedar,ejen itu tlah mmasukkan sesuatu ke dalam minuman Furqon. urqon mmbuat lapoan polis n wanita tu ditangkap...polis mmnta Furqon mnjalani ujian di makmal(hehe..cm keje lama eden je....check reactivity HIV kt sample blood..;p) malangnya,Furqon didapati positive HIV...polis berjanji akan merhsiakn perkara tersebut..chapter dpn2 sket,furqon agak kusut mmikirkan nsib yg mnimpa diri dia...mngenai bagaimana dia nk bgau keluaga dia...pertunangan yg akn jd perkahwinan x lame lg dgn Anna...tmbh2 plak ejen israel tu sempat upload gmbr lucah yg ade wajah Furqon kt internet...Pastu..lompat2 bbrapa chapter lg,Furqon kahwin dgn Anna jgk...n then dh start msuk buku no 2...n ksudahan citer ni bace la sndr...citer ni best x tipu..tp,kt ending citer ni,cme ade ending utk anna n azzam je..watak2 lain belum ade lg..insyaAllah,dgr2ny Habiburahman tgh nk siapkn buku ke 3 dlm siri ni yg bertajuk dr sujud ke sujud yg akn bg pnyudah utk sume watak lain yg ade dlm citer ni...huhu..x sabarny nk tggu buku ni kuar..jd,smntara nk tggu citer ni kuar,jom..kita layan dlu lagu OST Ketika Cinta Bertasbih: Tuhan Beri Aku Cinta yg dinyanyikan oleh Ayushita.... Wassalam..



Barisan Baru Kabinet Kerajaan Malaysia...

Alhamdulillah,kabinet baru telah di bentuk oleh Dato Seri Najib pada hari ini..Diharapkan semoga barisan baru ini akan dapat memberikan sepenuh komitmen dan telus dalam menjalankan tugas ke arah memajukan negara dan rakyat Malaysia,sekaligus membersihkan kembali imej Barisan Nasional yg telah tercalar dan mendapatkan semula tempat di hati rakyat,insyaAllah.. Slamat bertugas di ucapkan pada para YB sekalian....;)


PERDANA MENTERI
DATUK SERI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK

TIMBALAN PERDANA MENTERI

TAN SERI MUHYIDDIN MOHD YASSIN

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
TAN SERI KOH TSU KOON (PERPADUAN DAN PRESTASI)
DATUK SERI MOHD NAZRI ABD AZIZ (PARLIMEN)
TAN SERI NOR MOHAMED YAKCOP (UNIT PERANCANG EKONOMI)
MEJ JEN DATO’ HAJI JAMIL KHIR BAHAROM (HAL EHWAL AGAMA)

TIMBALAN MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
LIEW VUI KEONG
DATUK DR. MASHITAH IBRAHIM
S.K DEVAMANY
DATUK AHMAD MAZLAN
T. MURUGAYAH

KEMENTERIAN KEWANGAN

MENTERI
DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK I
DATUK AHMAD HUSNI MOHAMAD HANADZLAH II

TIMBALAN MENTERI
DATUK CHOR CHEE HEONG
DATUK DR. AWANG ADEK HUSSIN

KEMENTERIAN PELAJARAN
MENTERI
TAN SERI MUHYIDDIN YASSIN

TIMBALAN MENTERI
DR. WEE KA SEONG
DR. MOHD PUAD ZARKASHI

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN
MENTERI

DATUK SERI ONG TEE KEAT

TIMBALAN MENTERI
DATUK ABDUL RAHIM BAKRI

KEMENTERIAN PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMONITI
MENTERI

DATUK TAN SRI BERNAND DOMPOK

TIMBALAN MENTERI
DATUK HAMZAH ZAINUDDIN

KEMENTERIAN DALAM NEGERI
MENTERI

DATUK SERI HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN

TIMBALAN MENTERI
DATUK ABU SEMAN YUSOP
DATUK JELAING MERSAT

KEMENTERIAN PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN
MENTERI

DATUK SERI DR RAIS YATIM

TIMBALAN MENTERI
DATUK JOSEPH SALANG GANDUM
DATUK HENG SEAI KIE

KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR
MENTERI

DATUK PETER CHIN FAH KUI

TIMBALAN MENTERI
NORIAH KASNON

KEMENTERIAN LUAR BANDAR
MENTERI

DATUK SERI SHAFIE AFDAL

TIMBALAN MENTERI
DATUK HASSAN MALEK
JOSEPH ENTULU BELAUN

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI
MENTERI

DATUK SERI MOHAMED KHALED NORDIN

TIMBALAN MENTERI
DATUK HOU KOK CHUNG
DATUK SAIFUDDIN ABDULLAH

KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI
MENTERI

DATUK MUSTAPHA MOHAMAD

TIMBALAN MENTERI
DATUK MUKRIZ MAHATHIR

KEMENTERIAN SAINS DAN TEKNOLOGI
MENTERI

DATUK DR MAXIMUS ONGKILI

TIMBALAN MENTERI
DATUK FAZILAH YUSOF

KEMENTERIAN ALAM SEKITAR
MENTERI

DATUK DOUGLAS UNGGAH EMBAS

TIMBALAN MENTERI
TAN SERI JOSEPH KURUP

KEMENTERIAN PERTANIAN DAN PERNIAGAAN ASAS TANI
MENTERI

DATUK NOH OMAR

TIMBALAN MENTERI
DATUK JOHARI BAHAROM
DATUK NORAINI ABDUL KARIM

KEMENTERIAN PELANCONGAN
MENTERI

DATUK DR NG YEN YEN

TIMBALAN MENTERI
DATUK SERI SULAIMAN ABDUL RAHMAN

KEMENTERIAN PERTAHANAN
MENTERI

DATUK SERI AHMAD ZAHID HAMIDI

TIMBALAN MENTERI
DATUK ABDUL LATIF AHMAD

KEMENTERIAN KERJA RAYA
MENTERI

DATUK SHAZIMAN ABU MANSUR

TIMBALAN MENTERI
DATUK YONG KHOON SENG

KEMENTERIAN KESIHATAN
MENTERI

DATUK DR LIOW TIONG LAI

TIMBALAN MENTERI
DATUK ROSNAH RASHID SHIRLIN

KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN
MENTERI

DATUK AHMAD SHABERY CHEEK

TIMBALAN MENTERI
DATUK RAZALI IBRAHIM

KEMENTERIAN HAL EHWAL PENGGUNA
MENTERI

DATUK ISMAIL SABRI YAAKOB

TIMBALAN MENTERI
DATUK TAN LIAN HOE

KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN
MENTERI

DATUK KONG CHO HA

TIMBALAN MENTERI
DATUK SERI LAJIM UKIN

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT
MENTERI

DATUK SERI SHAHRIZAT ABDUL JALIL

TIMBALAN MENTERI
DATIN PADUKA CHEW MEI FUN

KEMENTERIAN LUAR NEGERI
MENTERI

DATUK ANIFAH AMAN

TIMBALAN MENTERI
A. KOHILAN PILLAY
LEE CHEE LEONG

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN
MENTERI

DATUK NONG CHIK RAJA ZAINAL ABIDIN

TIMBALAN MENTERI
DATUK M SARAVAMAN

03 April 2009

Muslimahku..(di tujukan buat sahabatku, Az-Zahra..)

Ketika kerlipan cinta hampir sahaja
membutakan mata,
melumpuhkan jiwa...
engkau tersentak,
terbangkit,
dari lamunan palsu yang sekian lama menyelubungi dirimu,
menghijabimu dari merasa
kelazatan cinta yang Maha Esa,
cinta sejati, cinta hakiki,
cinta yang tulus lagi suci,
cinta yang bukanlah sekadar cinta duniawi.


Lalu,
perlahan-lahan engkau kumpulkan segala kudrat dan tenaga,
kembali bangkit,
bertapak kembali di bumi ciptaanNYA,
menjadi muslimah yang sebenar-benarnya,
bertapak kembali dengan satu rasa cinta yang baru,
cinta yang lebih bermakna,
cinta yang manisnya tidak terbicara,
cinta yang selayaknya bagi seorang manusia,
cinta seorang hamba kepada penciptaNYA...


Sedang,
kau melewati
lorong-lorong kecil yang membawa kepada kehidupan...
meskipun berliku dan penuh onak duri,
namun kau masih tetap bahagia,
kerana di sini berseminya cinta kepada yang Maha Kuasa,
Al-Furqan teman setia untuk kau beroleh petunjuk dariNYA,
A-Usrah keluarga pendamping yang setia tatkala kau memerlukan
teman untuk bicara,
Al-Hadith menjadi penenang jiwa ketika kau sedang berduka,
namun,
dalam kau tenang melalui perjalanan hidupmu
yang sedang kau tempuh untuk mengabdikan diri pada Al-Khaliq yang Esa...
di tentang sana,
terdengar bisikan suara-suara kecil,
"Ah,benarkah dia benar-benar telah berubah?"
"Mungkinkah ini sekadar satu lagi pantomen
yang seperti kebiasaannya dimainkan di televisyen?"
sesungguhnya aku tahu,
hatimu benar-benar merasa terluka...
insan-insan yang pernah engkau kenali di suatu ketika,
merasa ragu terhadap cinta yang baru kau ketemu,
cinta kepada Dia yang Maha Agung,
tetapi,
duhai muslimahku,
jangan pernah hatimu bergetar,
biar apa jua kata-kata dusta mahupun nista
yang terhambur keluar dari mulut-mulut mereka,
biar bagaimana sekalipun mereka cuba untuk menilaimu,,
jangan pernah jiwamu gentar,
kerana manusia tetaplah manusia,
kerana manusia akan tetap dengan persepsinya,
jangan pernah engkau merasa resah,
ku tahu niatmu ikhlas dalam perjuangan ini,
perjuangan mencari cinta yang hakiki dan abadi,
perjuangan untuk kembali ke dalam diri,
teguhkan pendirianmu,
muslimahku,
kerana hanya engkau yang benar-benar tahu
akan nilai sebenar harga dirimu,
kerana sesungguhnya,
bukanlah penting bagaimana kita di nilai oleh manusia,
tetapi adalah bagaimana Allah memandang kepada kita....


Ammal Dzulfiqar Ismail
3 April 2009

"Kuntuman bunga yang bersinar akan sentiasa menarik perhatian kumbang-kumbang serta
hidupan-hidupan lain yang sentiasa ingin merasai kemanisan madu yang terlindung di sebalik
kelopak yang setia melindungi isinya...lindungilah madu itu dengan sebaiknya...manusia juga akan sentiasa cuba untuk memiliki bunga yang terindah untuk dirinya..tetapi peliharalah dirimu dengan sempurna...biarpun manusia yang mencuba itu mengeluarkan kata-kata nista apabila mereka terluka oleh duri-duri halus yang melingkari,membentengi dirimu...janganlah pernah engkau layu menyembah bumi....kerana engkau sendiri tahu...sesungguhnya engkau sedang berjuang...berjuang untuk mempertahankan permata berharga dalam dirimu...kuatkan semangatmu dalam perjuangan ini sahabat...kami akan tetap berada di sisimu...


لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُـلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً(95


Maksudnya:

Tidaklah sama antara orang yang duduk (tidak ikut berperang) di kalangan orang yang beriman tanpa sebarang halangan dengan orang yang berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka. Allah melebihkan orang yang berjihad dengan harta benda dan jiwa raga mereka berbanding dengan orang yang duduk dengan kelebihan satu darjat. Dan masing-masing dijanjikan Allah dengan kebaikan. Dan Allah melebihkan orang yang berjihad dengan ganjaran yang besar.

(An-Nisa,Ayat 95)

Setahun lagi telah berlalu...

Alhamdulillah,dgn izin Allah sy msih lagi dpt menghirup udara kurniaan Ilahi pd saat dan ketika ini...tepat jam 12 sbntr td,usia sy mnginjak stahun lg kpd 21 tahun kini...smakin mghampiri kematian dan smakin mnjauhi khidupan....alhamdulillah,sgala puji bg Allah yg telah byk mmberikn sy nikmat dan kurnia spnjg sy berada d dunia ini...insyaAllah,pertambahan usia ini akn smakin mematangkn diri sy utk trus mnempuh alam khidupan...smoga diri ini akn terus dperkuatkn dlm mnempuh hari2 yg akn mndatang,shgga saatnya tba utk sy pulang kpd Allah yg Esa....Amin...