09 April 2009

Hmm...x sabarnya menanti!!

Image Hosted by ImageShack.us



Assalamualaikum....lama juga x update blog ni..maklumlah,sy sibuk sikit mnguruskn diri,plajaran n blog yg lain...jd,sbb dh msuk bulan april ni,bermakn x lama lg filem 'ketika cinta bertasbih' akan kuar...insyaAllah,kalo xde aral bulan 5 ni akan keluar filem ni...sy harap cerita ni akan jd jauh lbih baik dar filem ayat2 cinta yg kuar x lama dulu..lgipun,scara terus-terangnya,antara novel ayat2 cinta n ketika cinta bertasbih 1 & 2 yg dikarang oleh Habiburrahman El Shirazy,sy mmg bih mnggemari ketika cinta bertasbih..mengapa?sudah pstinya kerana sy merasakan yg cerita di dalam bovel itu adalh lbih realistik..bagaimana azzam mmpunyai prasaan cinta trhadap anna althafunnisa dan cuba utk mminangnya mlalui bapa saudaranya namun mmbatalkan niatny apabila mngetahui bahawa sahabat baiknya,Furqan telah bertunang dengan wanita itu...di sini,jelas terlihat fitrah seorang manusia itu..mmpunyai perasaan untuk mncintai dan dcintai...itu adalah sesuatu yg tdk dpt di elakkan oleh manusia..hanya bagaimana cara kita sendiri menangani erkaratersebut yg berbeza....di dalam novel ayat2 cinta,fahri adalah sprti seorg manusia yg tlalu 'perfect',dan ini jelas bbeza dgn fitrah manusia kerana tiada sesiapa yg smpurna d dunia ini...jadi,merujuk kembali kpd filem ini,ingin di ceritakan serba sdkit mngenai watak2 yg ada di dalam filem ini...

1)Khairul Azzam(dilakonkan oleh M. CHOLIDI ASADIL ALAM)



-Seorang pemuda dari Kartasura, Solo, Jawa Tengah. Berusia 28 tahun. Hati Azzam mudah sekali tersentuh.Azzam selalu mrasa rindu pada ibu dan adik-adiknya. Azzam mudah akrab dengan siapa saja dan suka menolong. Azzam adalah jenis orang yang berusaha untuk marah,cinta dan benci krana Allah SWT.

Selama hampir sembilan tahun, Azzam hidup dengan tabah di Mesir untuk mnghabiskn ijazah S1(xtau la..ni kna tny org2 yg blaja kt uni. Al-Azhar). Azzam ade sebab mgapa dia tdk mghabiskn ijazah itu dgn scepat yg mgkn..di mesir,azzam mmiliki perusahaan bakso dan tempe,di mana kedutaan indonesia di sana slalu mmbuat psanan darinya..Ini adalah sbb utama mngpa azzam tdk mnghabiskan ijazahny dgn scpt mgkn.Di Indonesia,kluarga Azzam iaitu ibu serta adiknya yg bernama Husna tggl tnpa bapanya kerana bapa Azza telah mninggal dunia..Azzam selalu mngirimkan wang hsil keuntungan mnjual bakso utk mnyara khidupan ibu dan adiknya di indonesia.Rasa hormat dan kasih sayang yang tinggi pada ibunya, dan pada adik-adik perempuannya, membuatkan Azzam unik dalam menilai wanita.Wajah Azzam sebenarnya tampan, hanya tdk dpt dilihat kerana kesan2 yg timbul hasil dari kerja keras yg dilakukannya. Karekter Azzam mmg hidup di dalam novel Ketika cinta bertasbih..kalo ade yg blum baca,cuba2 la baca novel ni..


2)Anna Althanfunnisa(di lakonkan oleh Oki Setiana Dewi)


Image Hosted by ImageShack.us

Hmm...yg ni pula boleh la di katakan sbg heroin cerita ni..Seorang gadis Jawa berusia 25 tahun, anak kepada seorang pak kiai. Kulitnya kuning langsat. Mukanya anggun mempesona.hehe..;p
Anna adalah seorang yg agak serius jika dibandingkn dgn usiany...Dia gemar mmbeli buku2 dan bahan2 ilmiah...Anna belajar di peringkat S2 Kuliyyatul Banat di Al Azhar.Penguasaan Bahasa Inggeris Anna sama baiknya dengan bahasa Arabnya sebab dia pernah tinggal di Wales.
Anna amat mnjaga cara berpakaiannya. Dia juga merupakan jnis org yg kurang bercakap,tetapi apbila dia mula bercakap,psti semua perhatian akn tertumpu kdnya.


Watak2 lain...

huhu...penat la kalo nk citer psl sume watak yg ade..yg pnting kiranya watak2 utama yg di citerkn kt atas..watak2 lain yg ade tmasuklah...





Eliana Pramesthi Alam(dilakonkan oleh ALICE SOFIE NORIN)





Furqon(dilakonkan oleh ANDI ARSYIL RAHMAN PUTRA )




Ayatul Husna(dilakonkan oleh MEYDA SEFIRA )

Kepada yg malas nk baca trus ni skit2 sinopsis la..novel@citer ni berkisarkan mngenai Azzamyg x habis2 lg ijazahnya kt mesir slama 9 tahun sbb dia mnjalankan sebuah perusahaan mnjual bakso n tempe untuk mnanggung khidupan adik n ibunya di indonesia.Azzam 'terjatuh cinta dengan seorg wanita bernama Anna Althafunnisa yg mula2 dia kenal mlalui satu peristiwa d bas...dia cuba mminang Anna mlalui bapa saudaranya,ttapi di beritahu yg anna telah dipinang oleh sahabat karibnya bernama Furqon.Azzam mnerima ktentuan itu dan mula mngalihkn jiwabya dr mnyimpan perasaan terhadap Anna.Lepas tu ade bapa kisah berlaku...lompat2 bberapa bab,kita akn smpi ke satu bab di mana furqon mnyewa bilik d sebuah hotelutk mncari ketenangan utk mngulangkaji plajaran sbb exam dh dekat(mcm kita jugak...kn dh kata citer ni realistik...;) ) di situ Furqon di uji tuhan apabila dia diperangkap sorg ejen wanita moussad(ni ejen israel la...) yg mngugut akan mnyebarkn gmbr Furqon 'bermesra' dgnnya(wktu ni furqon x sedar,ejen itu tlah mmasukkan sesuatu ke dalam minuman Furqon. urqon mmbuat lapoan polis n wanita tu ditangkap...polis mmnta Furqon mnjalani ujian di makmal(hehe..cm keje lama eden je....check reactivity HIV kt sample blood..;p) malangnya,Furqon didapati positive HIV...polis berjanji akan merhsiakn perkara tersebut..chapter dpn2 sket,furqon agak kusut mmikirkan nsib yg mnimpa diri dia...mngenai bagaimana dia nk bgau keluaga dia...pertunangan yg akn jd perkahwinan x lame lg dgn Anna...tmbh2 plak ejen israel tu sempat upload gmbr lucah yg ade wajah Furqon kt internet...Pastu..lompat2 bbrapa chapter lg,Furqon kahwin dgn Anna jgk...n then dh start msuk buku no 2...n ksudahan citer ni bace la sndr...citer ni best x tipu..tp,kt ending citer ni,cme ade ending utk anna n azzam je..watak2 lain belum ade lg..insyaAllah,dgr2ny Habiburahman tgh nk siapkn buku ke 3 dlm siri ni yg bertajuk dr sujud ke sujud yg akn bg pnyudah utk sume watak lain yg ade dlm citer ni...huhu..x sabarny nk tggu buku ni kuar..jd,smntara nk tggu citer ni kuar,jom..kita layan dlu lagu OST Ketika Cinta Bertasbih: Tuhan Beri Aku Cinta yg dinyanyikan oleh Ayushita.... Wassalam..



No comments: