03 March 2009

Mensasterakan Dzulfiqar?

wktu diploma dlu,sy ade tulis cerpen2 n sajak2 utk isi masa lapang,tp x prnah terpublish..maka,d sini bermulalah sbuah siri...

Cerpen Dzulfiqar...the series...

JIWA CINTA

RAHSIA HATI
“Lubb-dupp , lubb-dupp .”
Jantungku berdegup kencang . Perasaan itu datang lagi . Perasaan
yang tidak putus-putus menyerang diriku tatkala aku terpandang akan dirinya .
Ariynna Hazri . Rakan sekelasku yang sama-sama mengikuti program Diploma
Teknologi Makmal Perubatan di Universiti Teknologi Mara . Begitu indah namanya ,
seindah paras rupanya . Raut wajahnya yang lembut , di sertai dengan senyumannya
yang manis telah mengetuk pintu hatiku .Telah lama terpendam di hatiku untuk
menegurnya , namun lidahku seakan terkelu tatkala berselisih bahu dengannya .
Bukannya aku terlalu ego , tapi perasaan rendah diri terlalu menebal lantaran dirinya
yang sangat menawan yang mampu mencairkan hati setiap lelaki yang terpandang akan
dirinya . Siapalah aku jika hendak di bandingkan dengan dirinya . Namun , keinginan
untuk mengenalinya begitu mendalam di hatiku .
'Kau selalu di hati ...
Tak ku dekati ...
Dua dunia kita berbeza ...
Cinta itu buta ...
Dan juga boleh membutakan ...
Melukakan dan sukar untuk kita lupakan ...
Aku cinta padamu hanyalah ungkapan ...
Luahan yang jarang bermakna bila di ucapkan ...
Ini pula cerita cinta Sang Pujangga ..
Bukan Arjuna Sita , bukan Cinta dan Rangga ...
Mungkinkah khayalan akal mainan minda ...
Atau lamaran puitis dengan hasrat yang indah ...
Kau selalu di hati , tidakku dekati ...
Sentiasa ada mata jahat yang memerhati ...
Tapi ku tak rungsing , tidak mungkin rindu ...
Ku pusing lihat wajahmu di setiap penjuru ...
Senyuman di kaca , kisahmu ku baca ...
Perjuangan kita sama , dukamu ku rasa ...
Aku pasrah saja pada yang Esa ...
Kerna ku tahu dua dunia kita berbeza ...
Kau selalu di hati ...
Tak ku dekati ...
Dua dunia kita berbeza ...
Duka di kala malam termimpi-mimpi ...
Rindu di kala siang mencari-cari ...
Kasih sebenar tidak bertukar , tidak sebentar ...
Walaupun di pisah lautan di renangi gelora ...
Dan kadang-kala hanyut bagaikan dua arah ...
Malu sering bersua , tapi jarang bersuara ...
Kenapa bercinta jika kesudahannya pasrah ...
Kerna bila dilamun indahnya tidak terkata ...
Tersimpan hasrat tiada siapa yang mengerti ...
Harapan menggunung sampai penghujung di nanti ...
Di pegangkan janji tetap ratu di hati ...
Dengan izin Tuhan kan bersama kapan hari pasti ...
Sabarlah menanti , kesabaran di uji ...
Berdoa dalam sujud sejadah di tangisi ...
Aku pasrah saja pada Yang Esa ...
Kerna ku tahu dua dunia kita berbeza ...'
( Too Phat-Siti Nurhaliza : Dua Dunia )
Mataku mengekori jejak langkahnya hingga bayangnya hilang di celah
rimbunan manusia .
"Ah , gagal lagi ." bentak hatiku .
Bilakah mungkin aku akan dapat meluahkan perasaanku kepadanya .
Sampai bilakah harus aku menderita sebegini , terbelengu di dalam dilema menyintai
seseorang yang aku sendiri tidak ketahui penerimaannya terhadap diriku . Tiba-tiba
bahuku di tepuk dari belakang , memisahkan aku dari dunia lamunanku .
"Adzulfiar , bila lagi kau nak tackle awek yang kau suka tu? " tanya
rakanku , Daly Miruin .
"Entah , aku susah payah dapatkan maklumat dia untuk kau , sekarang
ni kau pula buat lambat-lambat . " sahut Shafnizal Aswawi , ketua kelasku .
"Ala korang , rilekslah . Kita jangan bagi pressure sangat pada Adzulfiar.
Benda ni kena buat slowly . Biar dia sendiri yang decide , ok ? " ujar Afiz Arman ,
cuba mempertahanku .
"Thanks , Fiz . Korang semua jangan risau , saya tetap akan cuba ." balasku .
"Ha , macam tulah Adzulfiar Khairil yang kitorang kenal . Belum cuba ,
belum tahu . " sokong Zuhaiman .
________________________________________________________________________
PERISTIWA DI MAKMAL
"Wei , cepatlah . Kita dah lambat ni . Karang mengamuk Prof Mirzam .
Jangan lupa bawa lab coat sekali . " ingat rakanku , Fazrul .
"Ok , ok . Tunggu saya kejap . " balasku .
Hari ini merupakan hari Rabu . Hari di mana kami selaku pelajar program
makmal perubatan di kehendaki berada di makmal untuk latihan amali .
Makmal Histologi . Tempat yang perlu kami tujui . Di lengkapi dengan
peralatan berteknologi tinggi yang sering di gunakan di dalam makmal perubatan ,
makmal ini terdiri dari berpuluh-puluh unit rotary microtome , alat yang di gunakan
untuk mendapatkan potongan tisu yang nipis , tersusun dengan kemas di atas meja .
Di suatu sudut , terletak unit biosafety cabinet , tempat di mana kerja-kerja yang
melibatkan kultur mikroorganisma yang berpotensi menjadi agen jangkitan penyakit
di jalankan . Peralatan biasa seperti bikar , silinder penyukat dan sebagainya tersusun
rapi di dalam kabinet-kabinet kayu . Bahan-bahan kimia seperti etanol , xylene ,
dan eosin di letakkan di suatu sudut untuk memudahkannya di gunakan . Dua
pembantu makmal yang sentiasa mesra dan ramah , Encik Farzuam dan Cik Shaliza
menyapa aku dan Fazrul .
"Ha korang , kenapa lambat ? Nasib baik Prof Mirzam tak sampai lagi .
Kalau tak , mesti dia dah bising-bising ." kata Cik Shaliza .
"Maaf la kak , tadi ada hal sikit kat pejabat pengurusan . Tu yang lambat
sikit tu . " terangku , meminta maaf .
"Tak apalah , pergi duduk cepat . " arah Encik Farzuam .
Aku bergerak ke arah tempat yang masih kosong dengan muka selamba ,
walaupun hampir empat puluh pasang mata tertumpu kepadaku . Tiba-tiba aku
terpandang ke tempat duduk yang terletak di meja kedua . Ariynna . Malunya aku!
Mukaku bertukar merah . Dia kelihatan tertawa kecil sambil tersenyum ke arahku .
Betapa ku rasakan bagai Menara Berkembar Petronas telah runtuh ke atasku . Tidak
lama selepas aku mengambil tempat , daun pintu terkuak .
"Good morning , class . Sorry for being late . There are some important
matters that I had to attend to ." ujar Prof Mirzam .
Di muka pintu berdiri Prof Mirzam . Pensyarah yang usianya sudah melebihi
setengah abad itu tidak pernah lekang dengan senyuman di bibirnya . Berkulit hitam
manis , pensyarah kelahiran Pulau Pinang ini pernah berkhidmat sebagai pakar sakit
jantung di Hospital Gleneagles . Walaupun usianya sudah melangkaui jangka waktu
perkhidmatan yang di tetapkan , tetapi di sebabkan kepakarannya khidmat beliau masih
di teruskan melalui sistem kontrak .
"It's okay Sir . We ourselves had just arrived ." kata Shafnizal , ketua kelas
kami cuba menenangkan keadaan .
"Okay then . We will now continue with our lesson today . So today ,
I would like everyone to practice using the rotary microtome . But be careful ,
the blades are very , very sharp . I don't want anyone to bleed today , okay?"
kata Prof Mirzam , serius .
"We'll try our best not to injure ourselves Sir . " sahut kami . "Then , I'll leave you under Encik Farzuam and Cik Shaliza supervision . "
ujar Prof Mirzam .
Prof Mirzam berlalu meninggalkan kami bersama Encik Farzuam dan
Cik Shaliza . Dengarnya , dia perlu menghadiri satu simposium di kampus induk
di Shah Alam .
Setiap pelajar memilih microtome yang mereka sukai . Aku membiarkan
sahaja rakan-rakanku dengan ragam mereka . Bagiku , semua microtome sama sahaja .
Akhirnya , semua sudah selesai memilih microtome yang mereka sukai . Aku terlihat
satu-satunya microtome yang masih tidak bertuan terletak di bahagian belakang
makmal kami . Tetapi , apa yang aku lihat membuatkan aku terpempan sebentar .
"Kenapa mesti sebelah Ariynna ? " aku menyoal diriku .
Aku berjalan dengan perlahan-lahan menuju ke ruang yang masih kosong itu.
Ketika melintasi barisan kedua , kulihat rakan karibku , Daly dan Safnizal seakan ketawa
mengejekku .
"Jagalah korang balik nanti ." kataku di dalam hati .
Aku mengambil tempat di sebelah Ariynna . Dia tersenyum padaku tatkala
aku melabuhkan punggung di atas kerusi . Aku membalas kembali senyumannya .
________________________________________________________________________
Semua rakan sekelasku sedang sibuk berlatih menggunakan microtome .
Aku juga sedang tekun memahami mekanisme pemotongan tisu menggunakan
microtome . Tiba-tiba , ku terdengar jeritan halus di sebelah ku .
"Ahh ... " jerit Ariynna , wajahnya memperlihatkan betapa dia sedang
cuba untuk menahan kesakitan . Air mata yang suci kelihatan mengalir dari kelopak
matanya .
Pandanganku tertumpu kepada cecair yang sedang mengalir dan melapisi
sarung tangan putih yang di pakainya . Merah dan hangat .
"Darah ! " getus hati kecilku .
Aku bergegas mendapatkan kit pertolongan cemas yang di sangkutkan
ke dinding . Kami selaku pelajar Fakulti Sains Kesihatan di Universiti Teknologi Mara
mengetahui mengenai asas pertolongan cemas melalui kokurikulum Badan Pertolongan
Cemas yang di wajibkan ke atas kami .
Aku mengeluarkan antiseptik untuk mencuci luka Ariynna . Sebelum itu , aku
harus menanggalkan sarung tangan yang di pakainya . Sebaik aku menyentuh tangannya
untuk menanggalkan sarung tangan tersebut , tiba-tiba Ariynna terjatuh . Pengsan .
"Mungkinkah Ariynna seorang yang...fobia melihat darah?" tanya diriku ,
merujuk kepada keadaan di mana seseorang itu mengalami ketakutan melihat darah .
Rakan-rakanku ketika itu sedang mengerumuni kami . Aku terpaksa
mengarahkan mereka agar memberi ruang kepada Ariynna yang sedang pengsan .
"Korang semua tolong bagi space sikit . Ariynna pengsan ." arahku .
Mereka bergerak menjauhi kami . Aku menjalankan prosedur yang
biasanya di lakukan ke atas orang yang pengsan .
"Ariynna , Ariynna are you okay? " ujarku sambil menepuk bahunya .
"Head tilt , chin lift ." kataku , mendongakkan kepalanya Ariynna
untuk memberikan laluan kepada udara .
Aku melekapkan telingaku ke hidung dan mulutnya . Mataku melihat
kepada pergerakan dadanya .
" Tiada pernafasan , haba dan gerakan dada!" aku memberitahu diriku
" I ' m giving two blows . " ucapku .
Aku memberikan dua hembusan udara secara mulut ke mulut . Kiss
of life terpaksa di lakukan kerana Ariynna tidak bernafas pada ketika itu . Aku
kemudiannya memeriksa nadi karotid Ariynna di lehernya . Ada nadi ! Tiada
compression harus di lakukan . Aku bersyukur kerana tidak perlu melakukan
compression kerana terdapat risiko berlakunya kepatahan tulang rusuk dari
tindakan itu . Kemudian kulihat Ariynna mula bernafas kembali . Aku
memposisikannya ke kedudukan pemulihan . Sementara itu , aku merawat
luka di jarinya dan menutup lukanya dengan plaster .
Tidak lama kemudian , Ariynna mula sedar kembali . Aku bergerak
keluar dari makmal untuk mengambil udara __________________________________________________________________
"Rin , nasib baik kau tak apa-apa ." kata Norehan kepada Ariynna .
"Apa yang dah terjadi , Jan ? " tanya Ariynna kepada Norehan ,
terpinga-pinga kerana masih tidak mengerti apa yang telah terjadi .
"Sebenarnya kau pengsan tadi . Nasib baik Adzulfiar bagi bantuan
pernafasan tadi . Kalau tak , tak tahulah apa yang akan jadi pada kau . " sambut
Norehan .
"Betul ke? Mana Adzulfiar sekarang ? " tanya Ariynna .
Ariynna memusingkan kepalanya ke kiri dan ke kanan , namun dia
tidak dapat melihat kelibat Adzulfiar .
"Betul . Dia tengah ambil angin di luar tu . " jawab Norehan .
Ariynna bangun perlahan-lahan . Dia membuang kotoran yang melekatpada lab coat putih yang kini telah di selimuti oleh debu-debu di lantai . Dia
kemudiannya bergerak keluar dari makmal .
"Adzul , terima kasih sebab selamatkan saya tadi . " kata Ariynna
kepadaku , penuh malu-malu .
"Tak ...tak apalah Rin . Dah memang tanggungjawab saya . " balasku ,
sedikit gementar kerana akhirnya dapat juga bercakap dengannya .
"Mana boleh tak apa . Kalau awak tak selamatkan saya tadi entah apa yang
yang akan jadi dengan saya . Terima kasih , Adzul . " kata Ariynna , menjerit kecil .
Tiba-tiba Ariynna memelukku dengan erat . Aku tidak dapat menghalangnya.
Bagaikan ada suatu kuasa yang menahan aku dari menggerakkan anggotaku dan
menghentikan tindakan Ariynna . Kehangatan . Dapat kurasakan kehangatan cecair jernih
yang mengalir dari kelopak matanya . Aku membiarkan sahaja dia menangis semahunya
di bahuku .
"Jangan risau Rin . Saya akan sentiasa melindungi awak . Saya akan sentiasa
melindungi awak . " aku membisikkan kalimah tersebut ke telinga Ariynna .

5 comments:

nur akmal said...

kenapa begitu mudah ariyana memeluk adzulfiar???
bknkh tdak elok....?

Al-Dzulfiqar said...

hmm...mmg btol itu..ttapi itulah dunia sastera..suatu dimensi di mana sesuatu itu boleh dipertontonkn kpd org lain,even though prkara tu x brape elok sbnrny..jd,kita sbg yg mnyedari haruslah sdr n mngambil iktibar utk tdk terikut2 dgn budaya yg cuba dketengahkn oleh pmbacaan kita..kita kna bijak mnilai mana baik n mane buruk..anyway,thanks 4 d comments...;)

kisah cempaka said...

ammal..
watak sy xde ke dlm series ni??
jd watak MILAH pon xpe
hehehhe

mass ruhaiza said...

Salam, ammal ummi dah baca cerpen ni, bagus. Kalau nak cuba publish biar ada yang tolong edit dulu. Ummi pun baru je berkenalan dgn Azmah Nordin seorg penulis yg karyanya cukup bagus, dia dpt ASEAN award.
Bertandanglah ke blog beliau, azmahnordin.blogspot.com
Mudah2an dpt belajar sesuatu, n bimbingan.

Al-Dzulfiqar said...

Salam...hehe..terima kasih ummi=)insyaAllah, sy akan cuba sebaiknya untuk mendapatkan lbih banyak ilmu n bimbingan dlm bidang penulisan ni..hehe..saya pun memang cuma seorang amatur, tulis2 utk menghiburkan hati waktu xde keje...insyaAllah, sy akan merajinkan diri mngunjungi blog yg ummi sarankan tu..=)