27 February 2010

Hidup ini sebentar cuma...



Assalamualaikum..
Suatu persoalan yg pendek,yg punya byk jwpn...
berapa lamakah hidup kita?
40 tahun?
50 tahun?
70 tahun?
atau 100 tahun mungkin?

atau...
sampai cucu telah beranak tiga?
sampai ke tahun 2050?
sampai teknologi anti graviti telah dicipta?

byk jwapan,dan byk alasan..
ttp sbnr2ny,hidup kita ni pendek je..
diantara azan dan juga takbiratul ihram..
pernah terfikir?

kita lahir. alhamdulillah,Allah mngurniakan nikmat Islam warisan pd kita.lahir dlm kelompok islam.Subhanallah.maka apakah yg pertama2 skali kita lalui apabila mlihat dunia?
ya,benar! kita di azankan... kita mndgrkn azan yg syahdu dr bapa yg mnyayangi kita dgn kasih yg padu.. dgn linangan air mata ibu yg terharu... zuriat yg akan mnjadi penyambung keturunan..zuriat yg akan mnjadi suatu kebanggaan..zuriat yg diharapkan patuh pd segala perintah Tuhan..

maka...byk rancangan dirancang..pendidikan,kerjaya,pasangan,rumah tangga..semuanya..
namun,Allah maha mengetahui..manusia merancang,Allah juga merancang, dan perancangan Allah jauh lbih baik dr manusia...dan perancangan manusia hanya akan berlaku jika selari dgn perancangan Allah... kadangkala kita tdk akan sempat utk mncapai apa yg kita rancangkan...kita sering mmohon doa pd Allah utk memanjangkn umur kita..dan kita yakin bahawa Allah pasti mngabulkannya..dan benar..Allah mngabulkan doa hambaNYA...namun kadangkala perancanganNYA jauh lbih besar utk perjalanan hidup kita..

maka,apa yg kita saksikan? pada saat jasad smakin kesejukan, sendi2 mngeras bagai kesakitan,saudara mara seislam kita mempersediakan...jasad yg akan dipersembahkan kembali utk mnemui Tuhan..dimandi dan dikapankan..sedang roh kita yg keluar dr jasad hanya mampu mngeluarkan tangisan...dan akhirnya..kita disolatkan...dengan solat jenazah yg tanpa sujud dan rukuk..dan dimulakan dgn takbiratul ihram...

maka..sependek itulah sbnrny hidup manusia..bermula dgn azan,dan berakhir dgn takbir...Allah maha mngetahui..takziah diucapkan pd seorg sahabat... bersabarlah dan tabah..saya faham bgimana rasa khilangan yg anda rasa,tmbh2 lagi arwah yg mninggalkn pergi adlh anak saudara sulung anda...sy juga pernah khilangan...arwah ibu yg kini sudah 11 tahun pergi mnemui Tuhan...anak yg berlalu pergi adalah ujian kpd ibu bapanya,teladan utk saudara maranya,dan peringatan utk umat islam seluruhnya,bahawa DIA yg lbih berkuasa atas kehidupan kita semua...hikmah Allah ada,yg dijumpai pd mereka yg mncari...Allah maha adil,dan tdk prnh DIA mlakukan sesuatu tnpa sbb yg hanya Allah yang tahu..insyaAllah...sama2 kita berdoa...pemergian adik Arafat El-Muhammady adlh satu khilangan besar pd kita semua..namun Allah lbih mnyayanginya...sentiasalah kita mngingatinya dlm doa kita..dan Al-fatihah jgn sekali2 dilupa...

insyaAllah,smoga Allah sentiasa berbelas kasihan pd jiwa kita semua...


semoga rahmat dan perlindungan Allah mengiringi setiap jejak langkahan kita,insyaAllah..
Wassalam...

2 comments:

farrafarhanna said...

Ammal..
i got ur points..
tq Ammal..
again tq..
memberi peringatan terbaik kpd saya..
=)

Al-Dzulfiqar said...

no prob..kita semua bersaudara,atas jalan Islam yg kita pilih..saling mmberi sokongan pd saudara dan saling ingat-mngingati adalah anjuran islam..=)