14 February 2010

Sebab saya sayangkan awak...



Saya suka sangat dgn mata awak,
hitam,bersinar,cantik,
sebab tu saya tak brani pandang,
bukan sebab saya malu atau takut pd awak,
bukan,
tapi,
sbb saya ambil berat,awak...
saya nk mata awak sentiasa kekal jernih,tdk berkaca,
air yg tumpah hanya mnangisi,mngagumi kebesaranNYA,
bukanlah sebaliknya,
tumpah mmbasahi pipi,
menangisi,meratapi,
sesuatu yg tdk pasti,
seperti kasih yg insan dambakan sesama sendiri...


Saya sukakan suara awak,
merdu,lembut,manis,
sejuk hati mendengar,
sebab tu saya kurg bercakap dgn awak,
bkn sbb sy meluat awak,
bukan,
tapi,
sebab saya nak mlindungi,awak...
apalah guna suara semerdu Siti Nurhaliza,
jika perkataan yg keluar hanyalah nista,
lebih banyak dosa dari pahala,
bukan stakat mmbuang masa,
malah mghancurkan rasa kehambaan padaNYA...

Saya suka dgn jari-jemari awak,
halus,lembut,cantik..
sbb tu saya tak berani pegang,
bukan sebab saya takut jari jemari awak patah,
bukan,
tapi,
sebab saya sayang awak...
apalah guna berpegang tangan sesama sendiri,
berjanji sehidup semati di dunia ini?
segala dugaan bersama kan ditempuhi,
sedangkan kita sendiri masih belum pasti,
apabila hari pengadilan tiba nanti,
dapatkan tangan ini mnyelamatkan kita dari di sambar oleh api?
di akhirat kelak, yang kekal abadi..

Saya suka dengan keseluruhan diri awak,
gaya awak,pertuturan awak,tingkahlaku awak,
segala2nya tentang diri awak..
sebab tu saya tak pernah cuba mndekati awak..
bukan sebab saya ego,
bukan,
tapi,
sebab saya takut akan hilang segalanya,
kepercayaan,kesetiaan dan persahabatan,
yang sekian lama terjalin,mewujudkan ikatan,
mudah rosak dan mudah dihancurkan,
segalanya telah di tentukan Tuhan,
kerana saya tidak pasti adakah hadirnya awak satu ujian?
menilai keimanan dan ketakwaan insan?
Tidak pasti apakah benar jodoh kita telah ditakdirkan?
Atau sekadar salah satu persimpangan jalan kehidupan?
yang mmbuatkan kita termenung,menginsafi kmbali hikmah kejadian,
agar tidak terus lalai dalam dunia yg melekakan...


Ammal Dzulfiqar Bin Ismail


P/s: hmm..it seems that i have fallen again for someone...smoga Allah mmberikan petunjuk yg terbaik skali lagi utk diri ini,dan mmberikan ilham pd diri..

Semoga rahmat dan perlindungan Allah mngiringi setiap jejak langkahan kita,insyaAllah..
Wassalam...

8 comments:

FA said...

puitis sungguh!=)
terus terang je ammal.. (^_^)

Al-Dzulfiqar said...

hmm..sdkt mslh utk brterus trang d ctu...tgk la nnt cmne...huhu..

Nama Saya Alfian Arif Taib said...

sape3???

Al-Dzulfiqar said...

hmm...entahla pian..seseorg la..haha...x mncube pon lagi,mntk ptunjuk Allah dlu..phobia..lol~~
shbt kamu tu dh x layan sy pon lg...x elok pon utk sy trus2an berharap pd seseorg,kalo sy cme mnjadi sbhgn dr prkara yg m'ggu khidupan dia...slh sy jgk ..better sy bharap utk dia btemu dgn org yg jauh lbih baik dr sy kot,insyaAllah.. doakanlah sy n doakn jgk dia yek..nnt sy doakan kamu skali..(^_^)

p/s: blog dia comel gak..wrna pink gitu..pstu ade ikan berenang2..hehe..

FA said...

ammal, u can do it!yeah~ =)
belom cuba belom tau..=)

Al-Dzulfiqar said...

insyaAllah..sdg mncari kekuatan yg x tau dh terbang melayang ke mana~~

arjuanfaqeh said...

pendatang baru..
tpi nak komen jugak..
er.. gelak boleh tak?
tak baik la pulak..
tapi ayat puisi ni..berjaya buat saya tersenyum (~.~)
adeh..
baik punya puisi..
try wat puisi kemanusiaan plak..
cam bebakat je..

Al-Dzulfiqar said...

arjuanfaqeh: syukran sudi melawat blog ini...tdk mngapa,stiap org pny cara tertentu bgaimana utk mnilai sesuatu yg dibacanya...andai ingin ktawa juga tdk mngapa..maha suci Allah yg mnciptakan kita berbeza2,,=)
insyaAllah,lain kali sy cbe mnulis sesuatu yg bsifat kemanusiaan plak..(^_^)