01 February 2009

kenape aku menyepi?

hmm..agak complicated gak topik ni..scara mudahny aku bleh kata hidup aku sdg di uji Allah skrg ni...byk gak la mslh yg sdg aku hdpi dgn manusia...yg dekat ngan aku kt india bermasalah,yg jauh kt malaysia pun bermasalah..scara detailny x yah la aku nk citer..biarla antara aku,org yg berkenaan dan Allah je yg tahu...x elok nk cerita n bkk aib org...esok2 kalo slh citer aku kna mntk maaf dgn org yg berkenaan br dosa aku terampun..so,better aku x citer dgn detail kot...kalo x esok susah plak bila nyawa aku dh nk di cabut...slagi org yg aku kata2 kt belakang x maafkn @ redha dgn ape yg aku dh buat,hmm...sume pon tau2 sndr la...haha..dh byk kali aku di uji dgn bnda2 cmni....dlu prnh bbrapa kali gak la kot aku berselisih pendapat ngan org lain...n sntiasa prkara cmni berlaku bila aku cbe mnunaikan tggjawab yg di amanahkn pd aku@wktu aku ingin tunaikn tnggjwb aku sbg saudara seagama...nk jalankn arahan ketua aku pon salah,nk nsht ke arah prkara yg baik pon salah...bg aku,sume ni jd sbb sume ade prsn ego dlm diri masing2,smpi ssh nk trime bila org cbe buat sesuatu yg baik...aku msih igt,kes pling teruk wktu aku prnh dpt sluruh kelas aku go against aku sbb aku cbe mnegak n mnjalankn arahan dr presiden persatuan aku(buat pngetahuan korg,aku pgg jwtn dlm persatuan bukan la sbb gila kuasa atau ape,aku x kata pon aku bgus dan sgt berkelayakan utk ambk jawatan2 yg aku pegang,tp aku ambk atas rasa tanggungjawab,xde org yg nk ambk jwtn tu..n ni akn mnyusahkan sesuatu organisasai utk berjalan dgn lancar,sekurang2nya aku x la mcm sstgh org yg mngaku diri sndr hebat,berkelayakan,berbakat utk mmimpin,berpengaruh n sbgnya tp bila suruh pgg jwtn trus x nak,mcm2 alasan yg dorg bg..nk blaja la,xde masa la...tp fikirkan psl org lain..sume org pon student gak,n aku sndr..alhamdulillah...Allah banyak mmbantu aku...DIA mngurniakan aku keputusan yang agak baik dalam setiap peperiksaan yang aku duduk,biarpun x sehebat mana aku tetap bersyukur atas rezeki yang Allah berikan,shinggalah skrg ni DIA mmberikan aku kesempatan utk further study dlm bidang yg aku minat,alhamdulillah) ,yg x benarkn sbrg 'gurauan berlebihan' di lakukan pd junior2 cos aku yg br nk msuk..satu kelas bantah,kcuali bberapa org yg faham apa yg tersirat di sebalik apa yg aku kata..kbnykan org bnth n sume kata dorg bknny nk 'buli' pon junior2...tp,sume org bleh fikir logikal la...nape kita perlu beria2 mnegakkn yg kita bkn satu2 perkara tu,sdgkn kita boleh buat dlm senyap?...xde org gila akn mngaku gila,n xde org salah akn mngaku salah..sini aku dpt nmpk,ada sstgh yg sbnrny hipokrit dlm hidup ni...n alhamdulillah,slama ni Allah sntiasa ada di sisi aku...DIA yg mmberikan aku kkuatan utk mnjalani ujian demi ujian yg dtg dan alhamdulillah,akhirnya perkara2 cmni selesai sndr tnpa aku prlu buat ape2...same gak cm krisis yg aku pernh lalu awal tahun 2008 dlu...syukur pada Allah yg telah byk mmbntu aku...krisis terbaru aku ni plak jd bermotifkn berkara yg sama,apa yg cbe aku lakukan adlh mmberikan nsihat utk kbaikan org lain...tp,bila org lain jwb,seolah2 ada unsur nk mmperkecil2kn aku..aku lgsg x nmpk ape rasionalny nk bangkitkn soal umur sdgkn ape yg aku buat hny bg nsht...biarlah,sesungguhnya hanya Allah yg tahu apa niat sebenar aku..skrg,aku malas nk pikir psl org lain..biar la apa pon yg dorg nk buat..betul ke,salah ke,sekarang aku dh malas nk tegur...smoga Allah mngampunkan aku atas kputusan yg aku ambk ni,sbb ade hadis mnyatakan:

المسلم اخ اامسلم لا یظلمة ولا بسلمه
ertinya: (orang muslim ialah saudara bagi muslim yang lain; ia tidak menzaliminya dan tidak juga membiarkannya)

mgkn ade hikmah gak atas ape yg berlaku..skrg ni,aku rasa kecewa sgt dgn dorg...mgkn sbb sorg dh buat aku rasa kurang senang,aku dh,mcm hilang rasa nk ambk kisah psl sume org yg ade kt situ...prsn syg aku kt dorg sume smkn berkurang,dn aku rasa akn mnghilang x lama lg..biarlah,mgkn ini adalh satu cara yg Allah dh rancangkan utk kurgkn beban yg aku tanggung bila aku terlalu mngambil berat terhadap org lain...skrg ni aku hanya boleh berdoa...Ya Allah, sesungguhnya di hati ini aku hanya cuba utk mnjadi yg terbaik utk org lain...utk mlindungi org lain dan mnjaga mereka dari kebahayaan..betulkanlah aku jika aku yg bersalah Ya Allah...sebaliknya Ya Allah,jika mereka adalah dari golongan yg tidak memahami,datangkanlah hidayah dan inayahmu ke dalam hati2 mereka Ya Allah...agar mereka sedar ape niat sebenarku...lindungilah mereka dari sebarang kebahayaan..sesungguhnya Ya Allah,hanya kepada Engkaulah aku berserah kerana hanya Engkaulah yg maha berkuasa menunjukkan kebenaran...amin..


"biarpun seluruh dunia memusuhi aku,aku akn tetap tegakkan ape yang aku rasa benar kerana aku bukanlah seorang yang hipokrit...biarpun semua orang mnjauhi aku kerana ketegasan aku mnegakkan pendirian aku,biarlah..sesungguhnya Allah sntiasa bersama aku dan cukuplah Allah untukku..tidak aku hidup oleh pujian dan tidak aku mati oleh cercaan...smoga Allah mmberikan hidayah pd yg berkenaan agar kmbali ke jalan yg benar agar tidak meninggalkan dunia ini dlm keadaan di saluti noda2 dosa..."

No comments: