01 January 2010

Coretan Pertama 2010...

Salam...
selamat tahun baru diucapkan pada semua..hmm,tdk tahu mngapa semua org beria benar ingin mnyambut tahun baru ini...bg saya ianya hanya skadar perkara biasa...tiada yg istimewa..setiap hari yg berlalu pun sbnrnya merupakan tahun baru utk kita...sbb stiap hari kita smakin tua..setiap hari kita dimamah usia...mungkin ramai yg tdk sedar akan hakikat ini..mereka hanya menunggu hingga tahun baru masihi berlaku,barulah mnyedari diri smakin tua dan dimamah usia...

tidak ada apa yang ingin diperkatakan sangat mngenai tahun baru ini...semuanya sama sahaja..malah,rasanya tdk perlu pun mmbuat azam dan sbgainya...stiap hari kita boleh mmbuat azam utk mmperbaiki diri kita...

semalam adalah sekali lagi sy mnerima rejection dlm hidup saya..haha..entah apa yang tidak kena dengan diri saya,menerima rejection untuk kali ketiga berturut2...mungkin..saya tidak sedar..tetapi sebenarnya Allah sedang cuba mnunjukkan sesuatu pada saya...bahawa sy msih bukan spt yg sy fikirkan..sy msih byk kkurangan dlm diri..Allah sdg mnunjukkan pada saya bahwa musuh utama saya adalah diri saya sndr,perasaan sy yg msih tdk dpt sy kawal...sbaliknya,perasaan yg mngawal diri saya..mgkn juga Allah ingin mnunjukkan bahwa sy masih belum bersedia utk mngambil sebuah komitmen itu spnuhnya...mmg saya berharap utk mngenali seseorg pd ketika ini,untuk saya kenali hati budi beliau,untuk sy fahami stiap kelemahan dan kelebihan pd diri beliau,untuk saya selami kegembiraan dan kedukaan beliau..dgn harapan apabila masanya tiba untuk mghalalkan perhubungan ini mngikut hukum syarak pd suatu masa nanti,insyaAllah selepas tamat pengajian dan mungkin slps berkhidmat utk bbrapa tahun nanti, saya dapat memahami sepenuhnya berkaitan wanita yg akan mnjadi pasangan hidup saya..bidadari yg akan menemani sy di dunia dan seterusnya hingga di dalam syurga,insyaAllah...itu adalah niat sbnr sy di sebalik stiap perkenalan yg cuba saya mulakan stakat ini...sy tdk mmpunyai niat pon utk mncari seseorg skadar utk bersuka2 ketika waktu belajar ini,kmudian slps blajar semua mmbawa hala tuju masing2..itu sama sekali bukan cara saya...tapi,mungkin itulah...Allah maha mngetahui atas setiap sesuatu..mungkin DIA mlihat bahawa sy tdk mmpu utk mngatur sbaiknya khidupan saya jika perkara ini berlaku skrg..mgkn sbb itulah sy sntiasa mngalami kkecewaan stiap kali sy cuba utk mmulakan sbuah perkenalan..tp,tdk mngapa..akan sy trima kekecewaan ini utk mmperbaiki diri saya..walaupun sy sndr agak kurg mngerti..mngapa,walaupun ini sudah mrupakan kali ketiga sy mndpt pnolakan,ttp kepedihan masih terasa..bukankah sepatutnya jika sudah biasa berlaku,kita akn mnjadi alah,immune pd sesuatu itu?sesungguhnya,hanya Allah yang tahu.maka,azam saya adalah utk mmperkuatkn diri sy agar tdk mudah tunduk pada perasaan sy sndr..sy akn cuba sebaiknya utk mngatasi stiap perasaan yg sy rasai dgn pmikiran terbaik utk mmbezakan baik dan buruk di atas stiap prsn itu...

jadi,marilah kita sama2 memperkuatkn keazaman kita utk mmperbaiki diri utk stiap hari yg berlalu ini..smoga kita dipandu Allah mnuju ke jalan yg diredhaiNYA..

Semoga rahmat dan perlindungan Allah mngiringi setiap jejak langkahan kita,insyaAllah..

Wassalam...

2 comments:

anakmuaallaf said...

Salam Zul,
Semoga berjaya menjadi medical team yang success dan istiqomah untuk anak bangsa.
Umi pun suka baca Habbiburrahman punya karya.
SELAMAT TAHUN BARU JUGA BUAT ZUL N THE GANGS

Al-Dzulfiqar said...

Salam Umi...
syukran kerana sudi melawat...
insyaAllah,saya akan berusaha..
syukran atas kata2 semangat dan doa umi...
insyaAllah,pasti Allah akan mngabulkan doa seorg ibu..
selamat tahun baru juga umi(^_^)